Politieberichten regio Groningen

Korps: Groningen, plaats: Divers 26-12-99

Persberichten regio Groningen/
Zondag, 26 december 1999

Dagelijkse persberichten van districten Noord, Midden, West, Oost en Groningen/Haren

Groningen: mannen slaags met taxichauffeur
De politie heeft zaterdagmorgen in de Gelkingestraat twee mannen van 24 en 26 jaar uit Yde aangehouden voor mishandeling van een 29-jarige taxichauffeur uit Groningen. De taxichauffeur schoot een 24-jarige collega uit Groningen te hulp, toen drie klanten zijn taxi niet wilden verlaten. Bij een daarop volgend vechtpartijtje kreeg de helpende collega klappen van de drie klanten. Voordat de politie arriveerde wist een 25-jarige klant uit Eelde weg te komen. De andere twee zijn na verhoor heengezonden.
De 24-jarige taxichauffeur krijgt een proces-verbaal, omdat hij tijdens de vechtpartij met traangas begon te spuiten.

Groningen: dronken man aangehouden na achtervolging De politie heeft vannacht een 38-jarige man uit Groningen aangehouden voor het rijden onder invloed. De politie zag de man in de Van Slingelandtstraat rijden, maar zag geen kans de man te laten stoppen. Een achtervolging, waarbij met hoge snelheid werd gereden, verkeersborden werden genegeerd en de man zelfs aan het spookrijden sloeg, eindigde via Oosterhamriklaan, de busstrook richting Kardinge, Parkallee, Kluiverboom en de Akeleiweg op de Lavendelweg, waar de man werd klem gereden. De man weigerde iedere medewerking aan een ademtest. Zijn rijbewijs werd ingevorderd, waarna de man is ingesloten.

Groningen: bestuurder onder invloed weigert
De politie heeft een 33-jarige man uit Groningen op de Venuslaan aangehouden voor het rijden onder invloed. De man weigerde aan het bureau iedere medewerking aan een ademtest. De man bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. De politie legde beslag op de auto, omdat deze niet verzekerd was. De man werd met een dagvaarding heengezonden.

Groningen: overval op maaltijdkoerier
Een 18-jarige maaltijdkoerier uit Groningen is zaterdagavond in het Noorderplantsoen overvallen door twee nog onbekende daders. Het slachtoffer werd door de twee op een rode bromfiets/scooter klem gereden, waarna de een van de overvallers de jongen bedreigde met een priem. Hierop heeft de jongen zijn geld afgegeven waarna de daders wegreden. Beide mannen droegen een zwarte helm en zijn ongeveer 1,90 meter lang. De een droeg een groen bomberjack en de andere een blauw Nickelson jack. Getuigen worden verzocht contact op te nemen met de politie op telefoonnummer 050 599 5995.

Groningen: man met vuurwapen aangehouden
De politie heeft vannacht in de Poelestraat een 32-jarige man uit Groningen aangehouden, omdat hij met een vuurwapen een 37-jarige man in een gelegenheid in de Poelestraat had bedreigd. De politie reed de taxi klem waarin de man zat, na aanwijzingen van het slachtoffer. Onder de passagiersstoel trof de politie het vuurwapen aan. De man is ingesloten.

Zevenhuizen: dronken man aangehouden na achtervolging De politie heeft vannacht een 49-jarige man uit Steenbergen aangehouden voor het rijden onder invloed. De politie zag de man op de Jonkersvaart rijden en wilde hem controleren. Op de Evertswijk stopte de man, maar toen de politie bij zijn raam stond, ging hij ervandoor. De achtervolging werd daarop ingezet en ging via der Evertswijk en de Jonkersvaart richting Leek. Op de Kromme Kolk had de politie een wegversperring opgezet, maar de man negeerde ook deze stoptekens en reed er langs. Een agent kon ternauwernood opzij springen om zo een aanrijding te vermijden. De achtervolging ging verder over Diepswal en eindigde op de zandweg in Nieuw Roden toen de politie de man klemreed. Met enige moeite werd de man aangehouden. Aan het bureau weigerde de man iedere medewerking aan de ademtest. Zijn rijbewijs werd ingevorderd en zijn auto werd in beslag genomen. De man, die eerder dit jaar al eens voor het rijden onder invloed was aangehouden (1,7 promille) is ingesloten.

Kleine Huisjes: ontsnapte everzwijn
De politie heeft zaterdagavond hulp gekregen van een jager uit Baflo toen zij een uitgebroken everzwijn hadden aangetroffen op de Dijksterweg. Het zwijn was afkomstig uit Kloosterburen en volgens de eigenaar zeer gevaarlijk. Daarop werd besloten dat uit algemene veiligheidsoverwegingen het dier moest worden afgeschoten. De jager legde het dier met een schot neer. Tegen de eigenaar wordt proces-verbaal opgemaakt.

Delfzijl: man rijdt zonder geldig rijbewijs in ongekeurde auto De politie heeft zaterdagmiddag een 27-jarige man uit Delfzijl op de Zeebadweg bekeurd voor het rijden in een ongekeurde auto. Tevens bleek dat de man geen geldig rijbewijs had. Ook daarvoor kreeg de man een boete.

Delfzijl/Appingedam: bromfietsers onder invloed De politie heeft vannacht twee bromfietsers uit Delfzijl aangehouden voor het rijden onder invloed. Op de Europaweg hield de politie een 40-jarige man aan (1,25 promille). Aangezien de man al een keer eerder was betrapt op het rijden onder invloed is hij alleen met een dagvaarding heengezonden.
Een 33-jarige man werd op de Farmsumerweg aangehouden (1,15 promille). Hij probeerde vervolgens weg te rennen en moest geboeid naar het bureau worden gebracht. Ook deze man was al eens eerder gepakt voor het rijden onder invloed en kreeg evenals de andere alleen een dagvaarding uitgereikt.

Zandeweer: inbrekers op heterdaad betrapt
De politie heeft vannacht twee mannen aangehouden toen zij in het dorpshuis van Zandeweer aan het inbreken waren. De politie werd gebeld door een getuige die verklaarde dat de twee nog in het pand moesten zijn. In het dorpshuis trof de politie een tas met drank en sigaretten aan. Daarnaast was een stereo-installatie klaargezet. Na aanroepen meldde zich een 21-jarige man uit Uithuizen. Hij had een aantal pakjes sigaretten en een langs mes bij zich. Met de diensthond werd gezocht naar de tweede man. De hond trof hem in de schuur aan en beet in zijn arm, zodat de politie de 17-jarige jongen uit Middelstum kon aanhouden. Beiden zijn ingesloten voor nader onderzoek.

Ter Apel: jongen zonder aanleiding mishandeld
Een 17-jarige jongen uit Ter Apel is vrijdagavond door twee jongens zonder aanleiding op het Molenplein mishandeld. De jongen reed op zijn fiets en werd eerst uitgescholden door de twee. Daarna trok een van hen het slachtoffer van de fiets, die daardoor met zijn gezicht op de stoep kwam. Hierdoor brak hij drie tanden. Vervolgens sloegen de twee op het slachtoffer in. Hij is met zijn verwondingen, gebit en schaafwonden, onder doktersbehandeling gesteld. De politie stelt een onderzoek in.

Winschoten: bestuurder onder invloed
De politie heeft zaterdagmiddag op de Beverhof een 57-jarige man uit Winschoten aangehouden voor het rijden onder invloed (1,7 promille). De man zijn rijbewijs is ingevorderd en is na verhoor heengezonden met een dagvaarding.

Nadere informatie, via bureau Voorlichting, tel. 050 599 5010