Meer omzet en meer winst voor bouwbedrijven in 1998

Datum nieuwsfeit: 27-12-1999

27-Dec-99 Bedrijfseconomische kencijfers van bouwbedrijven in 1998

Meer omzet en meer winst voor bouwbedrijven in 1998

Een sterke groei van de omzet en een hoger bedrijfsresultaat illustreren de goede gang van zaken in veel bouwbedrijven. In het afgelopen boekjaar (1998) steeg de omzet uit bouwbedrijf met 8 procent en nam het netto bedrijfsresultaat voor belasting toe met 23 procent.

Dit blijkt uit een onderzoek dat het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) onlangs heeft uitgevoerd onder hoofdaannemingsbedrijven in Nederland.

Inclusief nevenactiviteiten boekten de hoofdaannemers een omzet van in totaal 62 miljard gulden. Uit het onderzoek dat grotendeels was gericht op de jaarrekening van de bedrijven, bleek verder dat de positieve ontwikkeling niet voor alle bedrijven even sterk was.

In de sector burgerlijke en utiliteitsbouw (b. en u.) was het beeld wat zonniger dan in de grond-, water- en wegenbouw (gww). In de b. en u. bleken de financiële prestaties van vooral kleine en middelgrote bedrijven betrekkelijk gunstig. Hoewel ook in de gww gemiddeld genomen sprake was van een verbetering van omzet en bedrijfsresultaat, bleef zij voornamelijk beperkt tot het grootbedrijf. De lichte stijging van de winstmarges (van 2,3 tot 2,5 procent) was niet voldoende groot om te kunnen terug keren naar het niveau van vòòr 1997 toen in de gww de marges ruim boven de 3 procent lagen. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het rapport: Bedrijfseconomische kencijfers van bouwbedrijven in 1998.

Amsterdam, november 1999. Zie publicatie: Bedrijfseconomische kencijfers van bouwbedrijven in 1998

omhoog omhoog