MKB: Terugvordering teveel betaalde MAP-gelden

MKB Nieuws, bericht

28-12-1999
Terugvordering teveel betaalde MAP-gelden
De afgelopen jaren is door het bedrijfsleven aanzienlijk meer aan MAP-gelden betaald, dan er is teruggesluisd in de vorm van energiebesparingsprojecten voor het mkb-bedrijfsleven. Over een periode van tien jaar gaat het om honderden miljoenen guldens. MKB-Nederland meent dat er duidelijkheid moet komen over het precieze bedrag dat er teveel is betaald. Vervolgens moet gewerkt worden aan de terugsluis van het door het bedrijfsleven teveel betaalde geld.

De WET Energiedistributie (WED) droeg de energiedistributiebedrijven op om te bevorderen dat zijzelf en ook de verbruikers doelmatig en milieubewust gebruikmaken van energie. De energiedistributiebedrijven gaven met de uitvoering van het Milieu Actie Plan (MAP) invulling aan deze taak. Afnemers van gas en elektriciteit betaalden op de afgenomen elektriciteit en het gas een zogenaamde MAP-heffing aan de energiebedrijven.
Al in 1996 vroeg MKB-Nederland om een onderzoek van de Algemene Rekenkamer, naar de inzet van de MAP-heffingen. Dit omdat zij meende dat er onvoldoende zicht was op wat er met de MAP-gelden gebeurde. De rekenkamer voerde het afgelopen jaar een onderzoek uit naar de publieke verslaglegging door de energiedistributiebedrijven.

Conclusie
De Rekenkamer kwam tot de conclusie dat de opzet van de administratieve organisatie en interne controle bij energiedistributiebedrijven onvoldoende waarborgen biedt om redelijke zekerheid te geven over de betrouwbaarheid van de gegevens die in publieke verslaggeving worden verstrekt. Ook is het voor belanghebbenden niet mogelijk een volledig inzicht te verkrijgen, met betrekking tot de naleving van de wettelijke eisen en gemaakte afspraken.
Tevens concludeerde de Rekenkamer dat de minister van Economische Zaken onvoldoende zekerheid heeft over de rechtmatigheid van de publieke middelen, die met de wettelijke milieutaak zijn gemoeid. Daarnaast heeft de minister onvoldoende inzicht in de doelmatigheid van de uitvoering van deze taak.
Vanwege de privatisering van de energiesector en het feit dat het jaar
2000 het laatste jaar is van het Milieu Actie Plan, is MKB-Nederland van mening dat er op korte termijn helderheid moet komen over hoeveel er teveel is betaald door het bedrijfsleven. Vervolgens moet bekeken worden hoe dit geld het best teruggesluisd kan worden richting het mkb. MKB-Nederland zal op korte termijn de energiesector benaderen over het onderwerp MAP-heffingen. Inmiddels heeft een delegatie van MKB-Nederland de directie Energie van Economische Zaken verzocht om een ondersteunende rol van Economische Zaken. Zij zijn bereid deze rol te spelen.