Verklaring Europese Unie over Mozambique

PERSMEDEDELING

Onderwerp :

Verklaring van het voorzitterschap namens de Europese Unie over Mozambique

De Europese Unie is verheugd over het feit dat het verkiezingsproces in Mozambique met de officiële bekendmaking van de verkiezingsuitslag op 22 december 1999 is afgerond, en feliciteert het Mozambikaanse volk omdat het blijk heeft gegeven van waardigheid en zelfbeheersing.

Bij de verkiezingen waren internationale en lokale waarnemers aanwezig, inclusief een gemeenschappelijke waarnemingsmissie van de Europese Unie die in een eerste verklaring op 12 december opmerkte dat de stembusgang een vrij en eerlijk verloop heeft gekend en het Mozambikaanse volk zijn wil tot uitdrukking heeft kunnen brengen.

De Europese Unie is van mening dat de verkiezingen algemeen genomen vrij en eerlijk zijn verlopen. De beide grootste partijen hebben beschuldigingen van fraude en wangedrag geuit die, indien zij tot formele klachten zouden leiden, moeten worden onderzocht en tot klaarheid gebracht overeenkomstig de wet.

De Europese Unie is van mening dat de verkiezingen van 1999 in Mozambique een nieuwe stap zijn bij de consolidatie van de meerpartijendemocratie en van vrede en stabiliteit in het land en de regio, en een stevige basis vormen voor verdere samenwerking tussen de Europese Unie en Mozambique.