Nieuwe Managing Director aan het hoofd van Ericsson Belgie

Nieuwe Managing Director aan het hoofd van Ericsson in Belgie

Dominique Jodoin

17 December 1999

Op 1 januari 2000 zal Dominique Jodoin, de huidige directeur van de divisie 'Network Operators & Service Providers - KPN Orange Account' bij Ericsson N.V., Torbjörn Possne opvolgen als President en Managing Director van de Belgische dochteronderneming van Ericsson.

Torbjörn Possne keert terug naar Zweden om er als Vice-president de internationale verkoop te gaan leiden van de eenheid GSM & WCDMA Systems.

Sinds hij in 1996 aan het hoofd kwam te staan van Ericsson België boekte de onderneming het ene commerciële succes na het andere en werd het aantal werknemers nagenoeg verdubbeld. Na het contract met het Europees Parlement voor 20.000 telefoonlijnen was er de opbouw van het GSM-netwerk "Tango" in het Groothertogdom Luxemburg en ook nog de verkoop van de eerste openbare AXE-centrales in België. In juni 1998 vertrouwde KPN Orange België de uitbouw van zijn 1800 MHz GSM-netwerk toe aan Ericsson; het is operationeel sinds maart van dit jaar.

Dominique Jodoin (41 jaar) is Canadees. Hij is ingenieur van opleiding, heeft een MSc-diploma engineering en behaalde een MBA waarna hij, in 1986, zijn carrière bij Ericsson Canada als Software Design Engineer voor de allereerste mobilofoontoepassingen begon. Vanaf 1988 bekleedde hij overwegend directeursfuncties in de marketing en de verkoop, naast algemene directeursposten. Na een verblijf van vijf jaar in Nieuw-Zeeland, waar hij de leiding had over de afdeling 'Radio Systems' van Ericsson, stapte Dominique Jodoin in 1997 over naar de Zweedse zetel van de eenheid 'Cellular Systems - American Standards'. Begin 1998 werd hij gepromoveerd tot Vice-president van de eenheid TDMA Mobile Systems om er de internationale verkoop en operaties in goede banen te leiden.

Sinds augustus jongstleden is Dominique Jodoin directeur van de Belgische divisie van Ericsson die instaat voor de contacten met de operator KPN Orange Belgium.

Met ingang van 1 januari wordt hij hier vervangen door Jean-Marc Engels, een Belg die na meerdere succesvolle jaren bij Ericsson Japan terugkeert naar zijn thuishaven.

"Onder leiding van Torbjörn Possne wist Ericsson België zich op te werken tot de top drie van de leveranciers van telecommunicatieoplossingen, en dit in de drie marktsectoren, namelijk producten voor particulieren, bedrijfstelefonie en oplossingen en diensten voor network operators en service providers", zegt Dominique Jodoin.

"Mijn belangrijkste uitdaging bestaat er nu uit verder te bouwen op dit succes en onze klanten en partners van zowel de Belgische als Luxemburgse markt te laten toetreden tot de nieuwe wereld van de telecommunicatie: de wereld van de mobiele netwerken van de derde generatie, van het draadloze Internet, van de multi-servicenetwerken van morgen die spraak, IP, datacommunicatie en multimedia integreren. Onze grootste troef is ongetwijfeld de uitmuntende knowhow en ervaring die het personeel en de managers van Ericsson België in de voorbije jaren hebben vergaard. Hiermee kunnen wij inspelen op alle huidige en toekomstige behoeften van zowel operators als bedrijven en consumenten. Torbjörn Possne maakte er reeds een punt van voortdurend te luisteren naar deze behoeften. Het was voor hem van prioritair belang dat bestaande en potentiële klanten werden benaderd als echte partners. Bij mij zal dat niet anders zijn. Alleen zo kunnen onze klanten de nieuwe telecommunicatieoplossingen optimaal benutten en aan concurrentiekracht winnen dankzij de vernieuwende producten en diensten die wij hen aanbieden", besluit Dominique Jodoin.

Ericsson is de leidinggevende leverancier in de nieuwe telecomwereld. Het bedrijf biedt communicatie-oplossingen die hoogstaande telecom- en datacom-technologieën combineren met een ongeziene mobiliteit voor de gebruiker. Met meer dan 100.000 werknemers in meer dan 140 landen, vereenvoudigt Ericsson wereldwijd de communicatie voor zijn klanten - operators en "service providers", bedrijven en consumenten.

Bezoek de Ericsson Press Room op het adres : www.ericsson.se/pressroom

In België bestrijkt Ericsson, met een huidig personeelsbestand van meer dan 400 vaste werknemers, alle gebieden van tele- en datacommunicatie. De omzet van de Belgische vestiging bedroeg in 1998 boekte 4,5 miljard BEF en belooft in 1999 beduidend hoger te liggen.

VOOR MEER INFORMATIE KUNT U ZICH WENDEN TOT:

Véronique Lenne, Communications Manager, Ericsson NV

Tel. : +32 2 745 13 06