Politieberichten Groningen en Haren

Woensdag 29 december 1999

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Diefstal laptop met studieopdracht
Bij een inbraak in de woning van een 26-jarige stadjer aan de Dwarsstraat werd afgelopen maandagavond een laptop weggenomen. De laptop heeft een waarde van enkele duizenden guldens. De eigenaar is door deze diefstal zeer gedupeerd. De man had in de laptop de complete gegevens van zijn studieopdracht staan. Vele maanden werk is door de diefstal tenietgedaan. Uit de woning werden bovendien sleutels, creditcards, geld en persoonlijke papieren weggenomen.

Aanhouding autodief
Op het Zuiderdiep hield de politie dinsdagmiddag een 15-jarige jongen uit Assen aan. Bij een verkeerscontrole zagen agenten de jongen rijden in een personenauto. De jongen trachtte zich bij de controle uit de voeten te maken. Na een korte achtervolging kon hij worden aangehouden Hij bekende snel dat hij zich had schuldig gemaakt aan diefstal van meerdere auto's en het tanken zonder te betalen. De jongen werd overgedragen aan de politie in Drenthe.

Beroving
Een 24-jarige man uit Groningen werd dinsdagmiddag op de Antonius Deusinglaan beroofd van zijn fiets. De man werd door twee mannen van rond de 30-jaar klem gereden. De verdachten eisten zijn geld. Toen het slachtoffer kans zag te vluchten namen de beide verdachten zijn fiets weg en gingen er vandoor.

Auto in sloot
Op de Kardingerweg raakte een 27-jarige Groninger dinsdagochtend met zijn auto in een sloot. Nadat de bestuurder een auto had ingehaald raakte hij met zijn voorwielen de stoeprand. Hierdoor kwam hij met de auto in de berm terecht en kwam hij in de sloot tot stilstand. De man liep geen letsel op. De auto moest zwaar beschadigd worden afgetakeld.

Lastige klant
Een 17-jarige jongen uit de stad maakte gisteren amok bij een jeugdhulp instelling aan de Praediniussingel. De jongen gooide bij een gesprek met een medewerkster met een laptop en trachtte de medewerkster te slaan. Hierna vluchtte hij het pand uit. Ruim een uur later kwam hij weer terug en kon de politie hem aanhouden. In de woning van de jongen bleek hij de boel krot en klein geslagen te hebben. De jongen werd na een goed gesprek heengezonden.

Diefstal of heling computer
Een 46-jarige man uit Winschoten werd dinsdagmiddag aangehouden bij een computerbedrijf aan het Grondzijl. De man wilde een computer ter reparatie aanbieden. Deze bleek echter als gestolen gesignaleerd te staan. De man verklaarde de computer 'op zicht te hebben'. De politie nam de computer in beslag en stelt een onderzoek in naar de herkomst. De man is na verhoor heengezonden.

Vernieling bij ex.
Een 31-jarige stadjer is dinsdagmiddag op de Meeuwerderweg aangehouden. De man had even tevoren bij de woning van zijn ex. Aan de Davidstraat een deur vernield en de 28-jarige vrouw mishandeld. Bij aankomst van de politie was de man reeds verdwenen. Na een korte zoektocht troffen agenten de man op de Meeuwerderweg aan. Hij werd meegenomen naar het bureau en daar gehoord. Met een dagvaarding werd hij heengezonden.

Botsing door drank
Een 33-jarige man uit Groningen veroorzaakte afgelopen nacht op de Stationsweg een aanrijding met een verkeerszuil. De man reed de zuil omver en ging er daarna vandoor. Op grond van het kenteken dat op de weg was achtergebleven kon de politie de verdachte in zijn woning in de stad achterhalen. Hij werd meegenomen naar het bureau waar bleek dat de man alcohol had gebruikt. Een blaastest wees uit dat hij ruim 1.5 promille alcohol in zijn bloed had. Hij kreeg een proces verbaal voor alcoholgebruik, doorrijden na een aanrijding en het rijden zonder rijbewijs, dat reeds eerder was ingenomen.

Botsing met reclamezuil
Een 29-jarige stadjer botste afgelopen nacht op de Veemarktstraat met zijn auto tegen een reclamezuil. De man liep hierbij een forse hoofdwond op, waarvoor hij naar een ziekenhuis werd gebracht. Na behandeling in het ziekenhuis moest de man aan het bureau een blaastest afleggen. Ook hij bleek ruim 1.5 promille alcohol in zijn bloed te hebben, waarvoor een proces verbaal werd opgemaakt.

Overlast vuurwerk
Op de Claremaheerd hield de politie dinsdagavond een 18-jarige stadjer aan. De man gooide op straat met vuurwerk. Nadat agenten hem hadden aangesproken bleek de jongen nog 64 verboden strijkers te bezitten. Deze werden in beslag genomen. De jongen kreeg een geldboete van honderdzeventig gulden (f170,-) opgelegd en werd daarna heengezonden.

Informatie, afdeling voorlichting, 050 599 5010