Politieberichten stad Groningen

Dagelijks persbericht district Groningen / Haren

Donderdag 30 december 1999

Man steelt benzine
In de Hoofdstraat in Hoogezand heeft de politie vannacht een 44-jarige man uit die plaats aangehouden wegens diefstal. De man had benzine getankt bij een tankstation aan de Europaweg in Groningen en reed weg zonder te betalen. Op basis van zijn signalement en de kentekengegevens van zijn auto kon de man worden aangehouden. Hij is naar het politiebureau gebracht en na verhoor heengezonden. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt wegens diefstal.

Man aangehouden
In een hotel aan de Grote Markt in Groningen heeft de politie gisteravond een 42-jarige man uit Groningen aangehouden wegens huisvredebreuk. De man was de toegang tot de zaak ontzegd wegens het eerder veroorzaken van overlast. Bij zijn aanhouding door de politie verzette de man zich hevig. Het kwam tot een vechtpartij met politiemensen waarbij de verdachte letsel aan het gezicht opliep. Hij moest door een arts worden behandeld. De man is na verhoor met een proces-verbaal wegens huisvredebreuk heengezonden.

Gewonde bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Trompsingel in Groningen is gistermiddag een 44-jarige vrouw uit Annen licht gewond geraakt. De vrouw zat als passagier in de auto bij een 23-jarige man, eveneens uit Annen, die bij het afslaan op de kruising met de Oosterweg geen voorrang verleende aan een hem tegemoetkomende auto, bestuurd door een 56-jarige man uit Winsum. Bij de botsing die volgde liep de vrouw nekletsel op. Zij is op de plaats van het ongeval door ambulancepersoneel onderzocht. De vrouw hoefde niet naar het ziekenhuis. Beide auto?s moesten door een bergingsbedrijf worden afgevoerd.

Methadonpost beroofd
Een medewerker van de methadonpost aan de Bloemstraat in Groningen is gistermorgen beroofd. De man liet een klant binnen en tegelijkertijd met deze glipte ook een andere man naar binnen. Eenmaal binnen bedreigde deze man het personeelslid met een steekwapen, vermoedelijk een mes. Daarbij wist hij ruim 2000 methadontabletten weg te nemen met een gezamenlijke waarde van ongeveer 7000 gulden. Ondanks een zoekactie naar de verdachte, waarvan de identiteit bekend is, kon deze nog niet worden aangehouden. Er wordt een nader onderzoek ingesteld.

Mannen aangehouden wegens belediging
Wegens verzet en ambtsbelemmering en belediging van twee politieagenten heeft de politie vannacht op de Vismarkt in Groningen twee mannen in de leeftijd van 21 en 22 jaar uit Groningen aangehouden. De mannen fietsten langs de politiemensen die op dat moment bezig waren met een verkeerscontrole. In het voorbijrijden schold de 21-jarige man de politiemensen uit, daarbij het bekende 'middelvinger' gebaar makend. De 21-man werd daarop aangehouden. Bij de aanhouding verzette de man zich hevig en kreeg hulp van zijn metgezel. Beide mannen konden worden overmeesterd en naar het politiebureau worden overgebracht. Na verhoor is de 22-jarige verdachte heengezonden. De 21-jarige verdachte, die onder invloed van alcohol verkeerde, is ingesloten voor onderzoek en nader verhoor.

Bestuurder onder invloed
Op de Tuindorpweg in Haren heeft de politie vannacht een 44-jarige man uit Haren aangehouden wegens rijden onder invloed. De man reed in een auto op de Rijksstraatweg in Haren en trok de aandacht van surveillerende politiemensen omdat hij op de verkeerde weghelft terechtkwam en daarbij bijna tegen de politieauto botste. Ook kwam de man meerdere keren met de auto in de berm terecht. Hij bleek bij controle teveel alcohol te hebben gedronken. Bij de ademanalyse werd 2.2 promille alcohol gemeten. De man is na verhoor met een dagvaarding heengezonden. Zijn rijbewijs is door de politie ingevorderd.

Bedelaar aangehouden
Op de Rademarkt in Groningen heeft de politie gisteravond een 26-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. De man liep voor het politiebureau en sprak diverse voorbijgangers aan en vroeg hen om geld. Bij onderzoek door de politie bleek dat de man ook nog een geldboete 55 gulden had openstaan. Die kon hij niet betalen en is daarom ingesloten en overgedragen aan de parketpolitie.

Vuurwerk
In de Martinitoren in Groningen heeft de politie gistermiddag twee 15-jarige jongens uit Groningen en de gemeente Ferwerderadeel aangehouden wegens het afsteken van vuurwerk. De knapen staken vuurwerk aan en gooiden dit vanaf de eerste trans van de Martini naar beneden. De jongens zijn meegenomen naar het politiebureau en worden aangemeld voor een HALT-project. Op verschillende andere plaatsen in Groningen en Haren zijn gistermiddag en avond diverse jongeren aangehouden wegens het te vroeg afsteken van vuurwerk. Daarbij zijn enkele honderden stuks vuurwerk door de politie in beslag genomen. Alle verdachten zijn aangemeld voor de HALT-procedure. Een 19-jarige man uit Groningen, die in de Industriestraat in Groningen vuurwerk afstak, kreeg een geldboete van 110 gulden opgelegd.

Drugsdealer aangehouden
In het Noorderplantsoen in Groningen heeft de politie gistermiddag een 23-jarige man uit Groningen aangehouden. Politiemensen zagen dat de man onderhandelde met een druggebruiker. Bij het zien van de politie fietste man weg en gooide een zakje op de grond. Daarin bleek ruim 5 gram heroïne in cocaïne te zitten. De man is ingesloten. Hij bleek ook nog een geldboete van 130 gulden te moeten betalen.

Man aangehouden
In het politiebureau aan de Rademarkt heeft de politie gistermiddag een 32-jarige man uit Dordrecht verhoord wegens mishandeling en vernieling. De man wilde bij een bank in de Oude Ebbingestraat in Groningen een krediet afsluiten maar kreeg dit niet. Hij werd daardoor zo kwaad dat hij een bord van de balie gooide. Daarbij sneuvelde een vaas. Om de man te kalmeren ging bankpersoneel opnieuw een gesprek met hem aan. Ook daarbij werd de man opnieuw kwaad. Hij sloeg een 26-jarige bankmedewerker in het gezicht en sloeg een ruit in een deur kapot. De man ging naar buiten en gooide vervolgens nog een fiets tegen de voorgevel van de bank. Daarop belde het bankpersoneel de politie. De man was bij de komst van de politie reeds vertrokken maar belde later naar het politiebureau met het verzoek zijn kant van het verhaal te mogen uitleggen. Hij is vervolgens gehoord. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt wegens vernieling en mishandeling.

Man in woning mishandeld
In een woning aan de Concordiastraat in Groningen is gistermiddag een 27-jarige man uit Groningen mishandeld. De man had een kennis meegenomen naar huis. In zijn woning kreeg de man ruzie met de kennis. Die sloeg hem tijdens een vechtpartij met een kapmes tegen het hoofd. De bewoner liep daarbij een hoofdwond op. Het slachtoffer heeft inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Er wordt een nader onderzoek ingesteld.

nadere informatie voorlichting regiopolitie Groningen, telefoon: 050-5995010.