CNN: 100 uur live televisie rond eeuwwisseling

Datum nieuwsfeit: 31-12-1999

Amsterdam, 29 december 1999

“100 UUR LIVE TELEVISIE ROND EEUWWISSELING”

CNN’s MillenniumMarathonuitzending

CNN International brengt vanaf vrijdag 31 december, 05.00 uur, tot en met dinsdag 4 januari, 09.30 uur, 100 uur live reportages van de wereldwijde Millenniumvieringen, programma’s over de eeuwwisseling en eventuele Y2K problemen. CNN International opereert met 4000 stafleden, 800 gelieerde zendgemachtigden en 60 correspondenten om de wereldwijde uitzending te verzorgen.

Vanuit strategische en historische locaties, grote steden en mega millennium evenementen zullen CNN correspondenten, geholpen door een netwerk van 23 satellieten, 45 satelliettelefoons en 17 rijdende satellietopstellingen de eerste zonsondergang van 31 december 1999 tot en met de laatste zonsopgang van 1 januari 2000 verslaan.

Millennium Dome centrale punt van CNN International’s reportages

CNN’s bekende chef van de internationale correspondenten, Christiane Amanpour, bevindt zich in het Millennium Dome in Londen, om Greenwich speciale status als Internationale Datum Grens te markeren.

“Dit is het grootste evenement in de historie van de televisie, een mondiale party voor 6 miljard mensen en CNN staat er middenin,” aldus Chris Cramer, president van CNN International. “Geen enkel ander nieuwsevenement heeft ooit zo tot de verbeelding gesproken, zal zoveel technische middelen en mensen inzetten en zoveel mensen wereldwijd verenigen als de Millennium nacht.”

Gedurende de reguliere nieuwsbulletins zal CNN actuele reportages en analyses brengen van potentiële millenniumproblemen en hun effecten, en van religieuze en politieke boodschappen. Met programma’s van de verste locaties in de South Pacific tot de hoogste gebouwen ter wereld zal CNN reportages brengen waaronder 50 speciale verslagen en programma’s waarin de belangrijkste sociale en culturele onderwerpen die de loop van de geschiedenis van de laatste 1000 jaar hebben beïnvloed of veranderd aan de orde komen. O.a. het vraagstuk van de overbevolking, wetenschap en geloof, milieu, mensenrechten, natuurrampen, oorlog en vrede.

Een speciale editie van het bekroonde programma ‘Money Line’ zal op 3 januari live worden uitgezonden wanneer de eerste financiële markten in Azië open gaan, zodat het bedrijfsleven over de gehele wereld wordt geïnformeerd over de eerste handel in het nieuwe millennium.

De CNN correspondenten die meewerken aan CNN’s wereldwijde uitzending zijn de chef van de internationale correspondenten Christiane Amanpour die rapporteert vanuit het Millennium Dome in Greenwich, Engeland; CNN correspondent Wolf Blitzer vanuit de Mall in Washington, D.C. en CNN correspondent Jim Moret vanuit de Grote Piramiden in Egypte. De CNN correspondenten Carol Lin en Joie Chen rapporteren vanuit Times Square, New York City, CNNI correspondent Michael Holmes vanuit Sydney and CNN Beiroet bureauchef Brent Sadler vanuit Rome. CNN Hong Kong bureauchef Mike Chinoy rapporteert vanuit Gisborne, Nieuw Zeeland, CNN Jeruzalem bureauchef Walter Rodgers vanuit Israël, CNNI correspondent Sonia Russeler vanuit Carácas, Venezuela en CNN Havana bureauchef Lucia Newman vanuit Havana, Cuba.

Voor meer informatie: CNN INTERNATIONAL PUBLIC RELATIONS Er is uitgebreide informatie beschikbaar over de feature programming en verslaggeving van millenniumhoogtepunten vanuit de gehele wereld. Tevens is het mogelijk via CNN.com/chat te chatten met CNN correspondent Mike Chinoy die op de Chatham Islands bij de zonsopgang aanwezig is of met de vele andere correspondenten in de rest van de wereld.

Londen: Claudia Coles, Executive Director Public Relations CNN International + 44 -171 - 637 - 6915 of GSM +44468233757

Amsterdam: Matthijs Spits, CNN Public Relations Consultant Nederland en Vlaanderen
020 - 3553143 of 070 - 3244033
GSM 06 - 53277138