VNO-NCW: Groei lokale lasten moet worden beteugeld

Datum nieuwsfeit: 31-12-1999
Vereniging VNO-NCW

Afdeling Public Relations VNO-NCW

Adres/Address
'Malietoren'
Bezuidenhoutseweg 12
Telefoon/Phone
..-31 (0)70 349 01 67
Telefax/Fax
..-31(0)70 349 01 77
Postadres/Postal Address
2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

Groei lokale lasten moet worden beteugeld

Den Haag, 30 december 1999 - VNO-NCW vindt dat aan de voortdurende stijging van de lokale lasten een halt moet worden toegeroepen. De ondernemingsorganisatie zegt dit in reactie op een gisteren gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek naar de opbrengst van lokale heffingen in 2000. Het onderzoek is gebaseerd op de begrotingsvoorstellen van gemeenten, provincies en waterschappen.

Volgens het CBS-onderzoek nemen de lasten volgend jaar met 8% toe. 2000 wordt hiermee het zoveelste jaar op rij waarin de lokale lasten hard zullen stijgen. Daarmee staat het gemeentelijke en provinciale beleid haaks op het landelijk gevoerde beleid van lastenverlichting, dat in de achterliggende jaren tot zulke overtuigende economische prestaties heeft geleid. De lokale overheden bedreigen met hun aangekondigde beleid een concurrerende, lokale bedrijfsomgeving.

Het thema "lokale lasten" geeft in toenemende mate reden tot zorg. VNO-NCW is niet alleen zeer kritisch over de ontwikkeling van de totale lokale lasten. De kritiek geldt ook voor de dreigende verdere differentiatie van de gemeentelijke OZB-tarieven. Hiermee kunnen gemeenten het onroerend goed van bedrijven zwaarder belasten dan dat van gezinnen. VNO-NCW verzet zich tegen deze ongelijke behandeling van bedrijven.