Politiebericht stad Groningen

Dagelijkse berichten district Groningen / Haren

Vrijdag, 31 december 1999

Vuurwerkhandelaar bekeurd
De politie heeft woensdagmorgen proces-verbaal opgemaakt tegen een 39-jarige vuurwerkhandelaar uit Groningen. De man bleek vuurwerk te hebben opgeslagen in een leegstaand winkelpand aan de Platinalaan in Groningen. Surveillerende stadswachten zagen dat personeel van de handelaar de verkoopvoorraad vuurwerk in zijn winkel, eveneens aan de Platinalaan, aanvulde vanuit het leegstaande winkelpand. Zij waarschuwden de politie. In het winkelpand bleek nog ruim 300 kg vuurwerk te zijn opgeslagen, zonder dat die plaats voldeed aan de voorwaarden voor het opslaan van vuurwerk en zonder dat de leegstaande winkel als bewaarplaats voor vuurwerk was aangemeld. De partij vuurwerk is teruggebracht naar de leverancier.

Posterplakker bekeurd
In de Poelestraat in Groningen heeft de politie gistermorgen proces-verbaal opgemaakt tegen een 28-jarige man uit Groningen. De man plakte posters voor een Groningse discotheek op de achterkant van een winkelpand in de Pelsterstraat zonder dat hij daarvoor toestemming had van de eigenaar. De overgebleven posters, in totaal 458, zijn in beslag genomen.

Beschonken automobilist gewond bij ongeval
Bij een verkeersongeval op het Hoendiep in Groningen, tussen de Kinderverlatenbrug en de Roderwolderdijk, is gistermorgen een 31-jarige automobilist uit Grootegast gewond geraakt. De man reed met zijn auto in de richting van Enumatil en verloor in een bocht, vermoedelijk door de gladheid, de macht over het stuur. Daardoor botste hij tegen een geparkeerde auto. De man raakte bij het ongeval gewond en moest met nekletsel worden overgebracht naar een ziekenhuis. Bij onderzoek door de politie bleek dat de man teveel alcohol had gedronken. In het ziekenhuis is van de man een bloedproef genomen om het alcoholpromillage vast te stellen. De auto van de man is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Haren: Inbraak in woning
In de nacht van woensdag op donderdag is ingebroken in een woning aan de Westerse Drift in Haren. De daders konden de woning binnen komen doordat de bewoner een steekraampje had laten open staan. Uit de woning werd een videorecorder gestolen. Uit de koelkast in de keuken werden kaas, leverpaté en rookspek gestolen. Ook aten de inbrekers een hoeveelheid koekjes op. De inbrekers richtten in de woning een grote ravage aan. De politie stelt een onderzoek in.

Voetganger mishandeld
Een 29-jarige voetganger uit Groningen is gistermiddag mishandeld op het Gedempte Zuiderdiep in Groningen. De man stak ter hoogte van de Herestraat de rijbaan over via de voetgangersoversteekplaats. Daarbij werd hij bijna omver gereden door een automobilist. De voetganger tikte met zijn hand tegen de auto aan. De auto stopte vervolgens en de inzittenden, drie mannen, stapten uit. Een van de mannen gaf de voetganger een klap in het gelaat waardoor hij letsel aan zijn mond opliep. De auto reed vervolgens weg, met daarin alleen de bestuurder. Zowel de auto met bestuurder als de beide passagiers konden korte tijd later worden aangehouden op de Stationsstraat en het Zuiderdiep. Uit onderzoek door de politie is gebleken dat een 23-jarige inzittende van de auto de voetganger heeft mishandeld. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt wegens mishandeling. De man bleek tevens in het bezit te zijn van een spuitbusje met traangas. Ook daarvoor krijgt hij proces-verbaal. Alle drie de mannen zijn na het afleggen van een ve

rklaring heengezonden.

Vandalen aangehouden
De politie heeft op de Stadsweg in Groningen vannacht drie mannen van 17, 18 en 20 jaar uit Groningen aangehouden wegens vernieling en openlijke geweldpleging. Ongeveer een uur voor de aanhouding had de politie proces-verbaal op gemaakt tegen de 20-jarige man wegens het rijden in een auto zonder rijbewijs. De beide andere mannen reden op dat moment als passagier in de auto mee. De auto is door de politie in beslag genomen. Kort na het heenzenden van de mannen kwam bij de politie een melding binnen over vernielingen aan een abri en een woning aan de Rijksweg. Tweer ruiten van de bushalte bleken te zijn ingegooid. Zo ook een ruit van de woning. Het door een getuige opgegeven signalement kwam overeen met dat van de inzittenden van de auto. Zij werden op de Stadsweg aangetroffen en overgebracht naar het politiebureau. De verdachten zijn ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. Ze hebben een gedeeltelijke bekentenis afgelegd.

Ontsnapping uit jeugdgevangenis
Uit de jeugdgevangenis Het Poortje aan de Hogeweg in Groningen zijn gisteravond drie jongens in de leeftijd van 17, 18 en 19 jaar ontsnapt. De drie hadden kans gezien samen met nog drie andere gedetineerde knapen via aan in aanbouw zijnde luchtplaats buiten het gebouw te komen. Personeel van Het Poortje wist drie jongens te pakken voordat zij kans zagen het terrein te verlaten. Twee van de drie ontsnapten (18 en 19) konden kort na de ontvluchting tijdens een zoekactie van de politie nabij het Van Starkenborghkanaal worden aangehouden en terug gebracht naar Het Poortje. De derde ontsnapte, een 17-jarige jongen uit Arnhem, is nog niet aangehouden. Naar hem wordt nog gezocht.

Overvaller methadonpost aangehouden
Aan de Rademarkt in Groningen heeft de politie gistermiddag een 36-jarige man uit Groningen aangehouden. De man wordt ervan verdacht woensdag een medewerker van de methadonpost aan de Bloemstraat in Groningen te hebben bedreigd en daarbij een groot aantal ampullen methadon te hebben weggenomen. De man, waarvan de identiteit bekend was, fietste voor het politiebureau langs en werd herkend door dienstdoende politiemensen. Hij is ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. Van de weggenomen methadon had hij niets meer bij zich.

Beschonken automobilist twee keer aangehouden
De politie heeft gistermiddag een 46-jarige man uit Marum aangehouden op het Hoge der A in Groningen. De man verkeerde in kennelijke staat van dronkenschap en zocht naar zijn auto. De man viel tot twee keer toe bij in het water en kon zijn wagen niet vinden. Hij probeerde diverse auto?s open te maken. De man is meegenomen naar het politiebureau. Daar is hij, na de ademanalyse (2.2 promille) ter ontnuchtering ingesloten en er werd hem een rijverbod van 11 opgelegd. Nadat de man gisteravond na weer wat nuchter te zijn geworden werd heengezonden, werd hij kort daarna rijdend in zijn auto aangetroffen op het Hoge der A aangetroffen, terwijl het rijverbod nog niet was verstreken. Hij is vervolgens opnieuw aangehouden wegens het rijden terwijl hem een rijverbod was opgelegd. Ook bleek de man nog steeds onder invloed te zijn. Na verhoor is de man heengezonden. Er werd hem opnieuw een rijverbod, nu voor 9 uur, opgelegd.

Auto tegen boom
Op de Bakboordswal botste donderdagavond een 19-jarige Groninger met zijn auto tegen een boom. De man reed ter hoogte van de manege in een bocht rechtdoor en botste tegen de boom. De man raakte bekneld in zijn auto en moest door de brandweer worden bevrijd. Ook zijn 19-jarige passagier uit de stad liep letsel op. Beiden moesten naar een ziekenhuis. De auto moest zwaar beschadigd worden afgevoerd.

Winkeldiefstal
Twee mannen uit Groningen en Borger, (37 en 31 jaar) werden donderdagavond op heterdaad betrapt bij de diefstal van een Nintendo spelletje in een speelgoed winkel aan de Vismarkt. Na een korte achtervolging door beveiligingsmedewerkers konden ze op de Pelsterstraat worden aangehouden. Beide mannen hadden een tas bij zich waar ook nog een paar gestolen schoenen in zaten. De verdachten werden aan het bureau gehoord en in de loop van de avond heengezonden.

Diefstal bier en kleding
Een 34-jarige man uit Kollum werd donderdagavond bij een supermarkt aan het Zuiderdiep betrapt. De man had tien blikken bier weggenomen en onder zijn trui verstopt. Bovendien bleek de man een tas met diverse kledingstukken bij zich te hebben, die hij in winkels in Veendam en Winschoten had weggenomen. De man is voor een nader onderzoek ingesloten.

Voor nadere informatie voorlichting regiopolitie Groningen, telefoon: 050-5995010.