Faillissementen in Nederland met 22,5 procent afgenomen

Datum nieuwsfeit: 31-12-1999

Faillissementen in Nederland met 22,5 procent afgenomen in 1999

Positieve economische ontwikkelingen hebben volgens Dun & Bradstreet geen invloed op daling

Rotterdam, 31 december 1999 - Over het jaar 1999 is het aantal faillissementen in Nederland met 22,5 procent gedaald. Bedroeg het aantal faillissementen van bedrijven en privé-personen in 1998 nog 5021, in 1999 daalde dit naar 3897. Dit blijkt uit cijfers van Dun & Bradstreet, die zijn gebaseerd op de officiële cijfers van de Nederlandse rechtbanken tot en met 31 december 1999. De daling van het aantal faillissementen is een gevolg van de 'Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen' die op 1 december 1998 in werking trad. Op deze wet kunnen privé-personen, eenmanszaken, vennootschappen onder firma en maatschappen aanspraak maken. De positieve economische ontwikkelingen in 1999 zijn echter nauwelijks van invloed geweest op de daling, aldus D&B.

Het aantal bedrijfsfaillissementen nam af met 19,3 procent van 3519 in 1998 naar 2840 in 1999. Voor het grootste deel vond deze daling plaats onder eenmanszaken (daling van 52,4 procent) en vennootschappen onder firma (daling van 18,4 procent). Onder besloten vennootschappen steeg het aantal faillissementen licht, 1994 faillissementen in 1998 tegen 2013 in 1999.

Bartjan Willenborg, Manager Corporate Marketing: "We denken dat de daling van bedrijfsfaillissementen geen gevolg is van de positieve economische ontwikkelingen van het afgelopen jaar, maar van de nieuwe wetgeving. Een positieve economische ontwikkeling nodigt ondernemers uit tot het nemen van meer risico, wat faillissementen tot gevolg heeft. De daling van het aantal faillissementen valt weg tegen het aantal uitgesproken schuldsaneringen. Tevens zien wij bij besloten vennootschappen, die geen aanspraak kunnen maken op de nieuwe wetgeving, dat het aantal faillissementen licht gestegen is."

Het aantal faillissementen onder privé-personen daalde met 30 procent van 1509 naar 1057. Deze gegevens zijn gebaseerd op uitspraken van de rechtbanken en gecorrigeerd met eventuele wijzigingen en intrekkingen.* Tegenover de daling van het aantal faillissementen staan 6428 uitgesproken schuldsaneringen in geheel 1999. Hierbij gaat het over zowel voorlopige als definitieve schuldsaneringen. Voor een op de zes van deze schuldsaneringen betreft het hier bedrijven en voor het overige privé-personen.

Provincie
Analyse per provincie toont aan dat het aandeel van Noord-Brabant in het aantal bedrijfsfaillissementen voor het tweede achtereenvolgende jaar toeneemt. In 1997 was het percentage bedrijfsfaillissementen in Noord-Brabant 14,2 procent. In 1998 was dit 15,8 procent en in 1999 16,9 procent. Ook het aandeel van Gelderland en Limburg is de afgelopen twee jaar toegenomen.

In positieve zin ontwikkelden zich, net als in 1998, de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland. In Zuid-Holland werden in 1999 opnieuw in absolute zin de meeste faillissementen uitgesproken, maar daar zijn dan ook de meeste bedrijven gevestigd. Het relatieve percentage daalde van 23,5 procent in 1998 naar 22,1 procent in 1999. In Noord-Holland daalde het relatieve percentage van 18,0 procent in 1998 naar 16,8 procent in 1999.

Branche
Juist in de branches waar veel eenmanszaken en vennootschappen onder firma actief zijn, is een sterke daling van het aantal faillissementen, aangezien deze bedrijven aanspraak hebben kunnen maken op de nieuwe wetgeving. Zowel in de detailhandel (-42,7 procent) als in de dienstverlening (- 22,5 procent) is er een sterk dalende tendens te zien van het aantal faillissementen. Daar hebben dan ook respectievelijk 80 procent en 70 procent de rechtsvorm eenmanszaak of vennootschap onder firma. In 1999 werd van alle faillissementen het grootste percentage in de groothandel en dienstverlening uitgesproken. Voor beide branches was dit percentage 20,2 procent van alle faillissementen.

Personeelsaantal
Vooral bij bedrijven met 0 tot 4 personeelsleden is er een daling geweest van het aantal faillissementen. In 1999 vond binnen deze bedrijfsomvang een daling plaats van 23,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Bij bedrijven met 50 tot 100 mensen personeel nam het aantal faillissementen met 61 procent toe van 31 naar 50.

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet (D&B), onderdeel van de Dun & Bradstreet Corporation, is 's werelds grootste aanbieder van zakelijke krediet-, marketing- en handelsinformatie, alsmede verlener van incassodiensten. Zusterbedrijf binnen Dun & Bradstreet Corporation is Moody's Investors Service, het marktleidende 'debt rating' bureau en uitgever van financiële informatie voor investeerders. Dun & Bradstreet Corporation heeft haar hoofdkantoor in Murray Hill, New Jersey, en telt 13.000 medewerkers in 39 landen. Het bedrijf behaalde in 1998 een omzet van 1,93 miljard dollar. In de Benelux heeft Dun & Bradstreet vestigingen in Brussel, Rotterdam en Almelo.

Voor meer informatie:
Dun & Bradstreet Nederland b.v., contactpersoon: Wilfred van Wel, tel: 010 400 9603,
E-mail (welw@dnb.com) of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, contactpersoon: Anneke de Kort,
tel: 023 562 82 08, E-mail (anneke@monogram.nl)

Wegens sluiting van de bedrijven tot 3 januari 2000, kunt u met dringende vragen tot 3 januari contact opnemen met Wilfred van Wel van Dun & Bradstreet Nederland b.v.. Hij is mobiel bereikbaar op nummer 06-54708492.