Millenniumwisseling energievoorziening ongestoord verlopen

Persbericht Energie Millennium Platform

1 januari 2000

Millenniumwisseling Nederlandse energievoorziening ongestoord verlopen

De millenniumwissel van de energievoorziening is in Nederland ongestoord verlopen. Er hebben zich geen bijzondere situaties voorgedaan. Alle bedrijven die bij de energievoorziening betrokken zijn, blijken zich dus goed op de millenniumwissel te hebben voorbereid.

De Nederlandse energiesector heeft zich de afgelopen twee jaar nauwgezet op de millenniumwissel voorbereid. Alle vitale systemen voor de energievoorziening zijn op millenniumfouten nagekeken, waar nodig gerepareerd of vervangen. De totale kosten hiervan bedroegen circa 200 miljoen gulden.

De afgelopen nacht waren circa 2000 medewerkers meer dan normaal actief bij de energievoorziening: op alle elektriciteitscentrales was extra personeel paraat, op schakelpunten bij het elektriciteitsnet die normaal niet bemand zijn was nu wel personeel aanwezig. Ook bij de 125 punten waar de typische gaslucht aan het gas wordt toegevoegd was men paraat, om dit proces dat afhankelijk is van elektriciteit zonodig van noodstroom te kunnen voorzien. De bedrijfsvoeringcentra van de energiebedrijven waren uit voorzorg extra bemand.

Ter voorbereiding op deze ongestoorde energievoorziening tijdens de millenniumwissel hebben de energiebedrijven de afgelopen twee jaren samengewerkt in het Energie Millennium Platform (EMP). De gehele energieketen van winning, transport, distributie, de vereniging van grote energieverbruikers VEMW en het ministerie van Economische Zaken zijn in het EMP vertegenwoordigd. Het EMP is ingesteld vanwege de vitale rol van energie in alle segmenten van de maatschappij. Daarmee vormt de energievoorziening de cruciale factor bij alle inspanningen om het millenniumprobleem het hoofd te bieden.

Het EMP heeft de energiebedrijven ondersteund bij de aanpak van het millenniumprobleem. Het EMP heeft ervoor gezorgd dat alle betrokken bedrijven goed op de hoogte waren van elkaars activiteiten, knelpunten gesignaleerd en opgelost en gezorgd voor externe doorlichting van de millenniumaanpak van de individuele bedrijven. Het EMP heeft ook als aanspreekpunt voor andere sectoren gediend en heeft over de voortgang gerapporteerd aan het overkoepelend Millennium Platform, waarin overheid en bedrijfsleven zijn vertegenwoordigd.