Solidariteitsstaking Akzo-fabriek Bergen op Zoom

Datum nieuwsfeit: 02-01-2000

FNV BONDGENOTEN

Solidariteitsstaking Akzo-fabriek Bergen op Zoom

De eerste vakbondsactie van FNV Bondgenoten in het nieuwe millennium vindt plaats in Bergen op Zoom.
Uit solidariteit met hun collega's van de verffabriek in Sneek, leggen de werknemers van de Akzo-vestiging in Bergen op Zoom zondag 2 januari korte tijd het werk neer. Het personeel begint niet om 06.00 uur maar een paar uur later met werken.

Bestuurder Andries van den Berg van FNV Bondgenoten : 'De mensen willen laten zien, dat ze hun collega's in Sneek steunen bij hun actie. Het is toch te gek dat die mensen in Sneek nu al weken moeten staken om hun goed renderende fabriek open te houden. Met deze actie willen we een duidelijk signaal afgeven, namelijk dat we het niet eens zijn met de politiek die de directie van Akzo voert. Want wie zegt dat Sneek de enige locatie is die dicht moet?'

De werknemers van de Flexa-fabriek in Sneek gaan maandag 3 januari gewoon door met de staking met als doel de fabriek open te houden. De directie van Akzo wil de locatie in Sneek sluiten en de productie verplaatsen naar Groot Ammers (Z-H). Het personeel verzet zich daar nu al weken tegen.
De vakbonden hebben het CAO-overleg met Akzo opgeschort zolang er geen overeenstemming is over de toekomst van Sneek.

In de fabriek van Akzo in Bergen op Zoom worden harsen voor verf gemaakt. Er werken 400 mensen.

Meer informatie :
Andries van den Berg, bestuurder FNV Bondgenoten 06- 22973930 of 0168-416011 (prive)
Nathalie Koopman, persvoorlichter
030 - 2738389 of 06-51406105