Actiegroepen tegen dierproeven fuseren

Datum nieuwsfeit: 03-01-2000

Den Haag, 3 januari 2000

ACTIEGROEPEN TEGEN DIERPROEVEN FUSEREN

DEN HAAG - Met ingang van 1 januari hebben de vereniging Proefdiervrij en de Anti-Vivisectie Stichting (AVS) hun krachten gebundeld. Beide Haagse organisaties gaan deze nieuwe eeuw gezamenlijk verder als Vereniging AVS Proefdiervrij. De nieuwe vereniging telt ruim 22.000 leden. De komende tijd zet AVS Proefdiervrij zich vooral in voor een verbod op xenotransplantatie.

Samen sta je sterker dan ieder afzonderlijk. Dat is de voornaamste reden voor de fusie. Door de bundeling van leden, financiële middelen en menskracht kan AVS Proefdiervrij zich nog actiever dan voorheen inzetten voor de doelstelling: vervanging van alle dierproeven door proefdiervrij onderzoek. Voorlopig trekt het personeel van de vroegere AVS in bij het kantoor van Proefdiervrij aan de Gevers Deynootweg 61 in Den Haag, tot een grotere ruimte is gevonden.

Het afgelopen jaar waren de 2 dierenbelangenorganisaties al naar elkaar toe gegroeid in hun stellingname tegen genetische manipulatie van dieren. Gezamenlijk voeren zij sinds oktober de campagne 'Xeno, say no!' tegen xenotransplantatie. Ook dit jaar loopt deze campagne door. Met actiekranten, een enquête, informatiekaarten en via de website www.proefdiervrij.nl wijst AVS Proefdiervrij op het dierenleed dat aan xenotransplantatie kleeft.

AVS Proefdiervrij beperkt zich niet tot deze Nederlandse bundeling van krachten. Ook op internationaal niveau streeft de vereniging naar betere samenwerking. De Europese regelgeving wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker. Daarom gaat AVS Proefdiervrij ook in Brussel steeds vaker haar stem laten horen, samen met de andere Europese dierenbelangenorganisaties.

Noot aan de redactie:

Meer informatie:

Marja Zuidgeest, algemeen directeur AVS Proefdiervrij, tel. 070-3062468 of 06 50 995 675 Emile Franke, zakelijk directeur a.i. AVS Proefdiervrij, tel. 070-3615915 of 06 55 342 295

Vereniging AVS Proefdiervrij
tel. 070 306 24 68