Mars Society Nederland opgericht

Datum nieuwsfeit: 03-01-2000
MARS SOCIETY NEDERLAND - VOORWAARTS MARS!

De Mars Society is in 1998 opgericht in Boulder, Colorado. Ondertussen zijn er afdelingen in de meeste Amerikaanse staten en in een groot aantal landen over de hele wereld. Het ledenaantal is in 1999 meer dan verdubbeld en bedraagt momenteel ongeveer 2300, met daarnaast zo'n tienduizend mensen op de mailinglist.

De Nederlandse afdeling van de Mars Society is opgericht in oktober 1999. We houden ons bezig met geven van informatie middels een maandelijkse nieuwsbrief, een website en lezingen. Verder richten we onze aandacht op de Nederlandse media en ondersteunen we initiatieven die stroken met onze idealen. In het najaar van 2000 willen we een Marsdag houden.

De Mars Society streeft naar een intensiever Mars-onderzoek en uiteindelijk bewoning van de Rode Planeet. We hopen dat op de volgende manieren te bereiken:

1. Proberen het grote publiek er van bewust te maken dat er een nieuwe wereld ligt te wachten.

2. Ondersteunen van Marsmissies ondernomen door nationale overheden.
3. Het opzetten van eigen onderzoeks-programma's.

We willen klein beginnen, met instrumenten die "meeliften" met sondes van NASA en andere nationale ruimtevaartorganisaties. We hopen met zulke activiteiten de geloofwaardigheid op te bouwen die nodig is om grotere geldbronnen aan te boren. Daarmee hopen we eigen robotmissies te kunnen organiseren en uiteindelijk bemande vluchten uit te kunnen voeren. Als eerste stap in dit scenario zal de komende zomer het Mars Arctic Research Station in gebruik genomen worden, een experimentele basis in de Haughton krater op Devon Island in Noord-Canada, een gebied dat, afgezien van de atmosfeer, veel weg heeft van Mars. Op deze basis zal geexperimenteerd worden met materialen en technieken zoals die gebruikt zullen worden tijdens een bemande Marsvlucht.

Meer informatie is te vinden op onze website:
www.xs4all.nl/~fwb/marssoc

Frans Blok