Xerox leider kantoormarkt na overname producent Tektronix

Datum nieuwsfeit: 03-01-2000

Overeenkomst gesloten:

XEROX NEEMT PRINTERPRODUCENT TEKTRONIX OVER VOOR $925 MILJOEN EN WORDT LEIDER IN DE KANTOORMARKT Sterk marktaandeel, management en verkoopprogramma's zullen groei stimuleren

Uxbridge / Bracknell, Groot-Brittannië, 3 januari 2000 - Vandaag is Xerox Corporation (NYSE: XRX) Hewlett-Packard's grootste en sterkste concurrent geworden in het kleurenprinten binnen de kantooromgeving.

Xerox kondigt aan dat de acquisitie van Tektronix Inc.'s Colour Printing and Imaging Division nu volledig afgerond is, voor een bedrag van $925 miljoen. Dit is $25 miljoen minder dan de oorspronkelijke aankoopprijs, dankzij diverse aanpassingen in de balans. Tegelijkertijd heeft Xerox een nieuwe Office Printing Business (OPB) opgericht, waarin de technologieën, marketing-creativiteit en distributiekanalen zijn verenigd.

Met Tektronix' toonaangevende kleurenprinterlijn bezit Xerox een marktaandeel die op die van HP na de grootste is in de mondiale kantoorkleurenprintermarkt.

Het Tektronix kleurenportfolio vormt een perfecte aanvulling op Xerox' groeiende familie van monochrome netwerkprinters, waardoor een complete lijn kantoorprintproducten beschikbaar is bij de meer dan 16.000 verkooppunten wereldwijd.

"We hebben de kracht van de Xerox-merknaam genomen en versterkt met Tektronix' productlijn en distributiecapaciteit. Zo is een grootmacht in kantoorprinten gecreëerd die door niemand kan worden geëvenaard," verklaart Rick Thoman, Xerox president en CEO. "Xerox bezit nu de bouwstenen voor hoge groeicijfers en successen in deze explosief groeiende markt."

Er wordt hard gewerkt aan een offensieve integratie. In het bijzonder zal Xerox:

* het hele jaar door verschillende nieuwe kleuren- en monochrome netwerkprinters lanceren met significante concurrentievoordelen;
* zijn driejarige 'Total Satisfaction Guarantee' uitbreiden met alle nieuwe Xerox en Tektronix printers die het resultaat zijn van de overname;

* technologische kennis verdelen over zijn Research & Development groepen. Xerox heeft meer dan 430 Tektronix CPID patenten in de solid-ink en imaging techniek verkregen;

* een miljoenen kostende wereldwijde advertentiecampagne ontwikkelen en activiteiten ontplooien om klantenleads en aanbiedingen te koppelen;

* creatieve marketingprogramma's ondersteunen en uitbreiden, zoals Tektronix' FreeColorPrinters.com (alleen in de VS) en Xerox' leaseprogramma;

* de meest gunstige marges, incentives en kortingen aanbieden aan toppartners door het beste van de verkoopprogramma's van beide bedrijven samen te voegen;

* gecombineerde topklanten en -resellers wereldwijd aanbieden.

Gerry Perkel, voormalig president van Tektronix CPID, wordt president van de Xerox Office Printing Business. Het hoofdkantoor van de nieuwe unit staat in Wilsonville, Oregon, VS, met wereldwijd circa 3.000 medewerkers. Perkel legt verantwoording af aan Jim Firestone, president van Xerox' Channels Group, die onderdeel is van Xerox' $6 miljard General Markets Operations. In Europa zal Rod Rodericks, voormalig vice-president van Tektronix CPID, de nieuw opgerichte Xerox Office Printing Business gaan aanvoeren. Het team dat OPB gaat leiden zal verder bestaan uit ervaren seniormedewerkers van zowel Xerox als Tektronix.

De Xerox Office Printing Business bedient de snelgroeiende markt voor kleur- en monochroom printen, van het kantoornetwerk tot de grafische ontwerpomgeving. OPB ontwikkelt en verkoopt de gecombineerde Xerox en Tektronix netwerkprinterfamilie. Daarnaast bestuurt OPB de verwante distributiekanalen, inclusief de resellers en distributeurs overal ter wereld.

Xerox kondige op 22 september 1999 aan de intentie te hebben Tektronix CPID te verwerven. Dit is de grootste documentgerelateerde acquisitie in de Xerox-geschiedenis.

Voor meer informatie kunt u kijken op: www.xerox.com

©2000 - De Meern Nieuwe Media B.V.