Politiebericht Groningen: geslaagde millenniumwisseling

Datum nieuwsfeit: 03-01-2000
Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Provincie Groningen 03-01-2000

Crisisteam opgeheven: geslaagde millenniumwisseling/ Vanochtend om 9.00 uur is het Operationeel team Millennium van de provincie Groningen opgeheven. Het team, bestaande uit alle parate diensten, provincie en waterschappen was vanochtend opnieuw vanaf 5.00 uur paraat. Dit om eventuele verlate millenniumproblemen het hoofd te bieden in verband met de start van het bedrijfsleven op maandagochtend.

Business as usual

Al gauw bleek dat de stroomvoorziening in de provincie Groningen geheel naar wens verliep. Er kwamen evenmin meldingen binnen van problemen bij andere nutsvoorzieningen of bedrijven. Ook de parate diensten zelf konden melden dat er geen bijzonderheden waren. Daarop heeft de voorzitter van het regionaal coördinerend beleidsteam, commissaris der Koningin Hans Alders besloten over te gaan op normale dienstverlening en het crisisteam aan de Sontweg in Groningen op te heffen.

Crisismanagement goed model

De operationeel leider, politiechef J. Siemons, is tevreden over de werking van het model Crisismanagement Groningen. Hoewel er nog een formele evaluatie plaats zal vinden, is reeds gebleken dat de infrastructuur en de samenwerking tussen de diensten sinds de crisis rond de wateroverlast in 1998 opnieuw is verbeterd. Zo heeft het rapportagesysteem ervoor gezorgd dat Nationaal Coördinatiecentrum, gemeenten, politiebureaus, brandweercommandanten, ziekenhuizen, EDON, KNP en het crisisteam elkaar voortdurend van zeer actuele informatie konden voorzien. De infrastructuur van bijvoorbeeld telefoonnet, datasystemen, faxen, mobilofoon heeft uitstekend gefunctioneerd. Ook werd op straat naar volle tevredenheid samengewerkt tussen politie, brandweer, milieudienst en ambulance. Tijdens de millenniumwisseling werd gebruik gemaakt van gezamenlijke draaiboeken voor alle diensten. Deze draaiboeken zijn ook bruikbaar in de toekomst wanneer zich bijvoorbeeld een grote stroom- of telefoonstoring voordoet.

Onder één dak

Het crisisteam is van vrijdagmiddag 31 december 1999 14.00 uur tot maandagmorgen 3 januari 2000 9.00 uur in wisselende samenstelling paraat of standby geweest. In het team kwamen politie, brandweer, GGD, provincie, gemeenten, waterschappen, KPN, Edon onder één dak bijeen in de brandweerkazerne aan de Sontweg te Groningen.

Nadere informatie, afdeling voorlichting politie, telefoon 050-5995010