Arctic Kalvik trekt chemicaliën tanker vlot

Datum nieuwsfeit: 04-01-2000

IJmuiden, 4 januari 2000

Arctic Kalvik trekt chemicaliën tanker vlot op de vierde dag van het nieuwe Millennium.

De chemicaliën tanker "Corsica", 16.529 ton, die aan de grond liep in de buurt van La Rouchelle in Frankrijk nadat zij van haar ankers was geslagen als gevolg van de hevige storm van afgelopen week, is succesvol vlotgetrokken door het bergingsteam van Wijsmuller Salvage B.V. De "Corsica" had op het moment dat zij aan de grond liep geen chemische lading aan boord.

De bergers gebruikten voor het vlottrekken het zeer krachtige bergingsschip de "Arctic Kalvik" (23.000 PK)en twee havensleepboten van Les Abeilles International. De "Arctic Kalvik" is gestationeerd door Wijsmuller Salvage bij Lands End in het Zuidwesten van Engeland om zo snel mogelijk te kunnen reageren op scheepsongelukken om zodoende het risico van milieuvervuiling te minimaliseren. De Arctic Kalvik is uitgerust met specifieke apparatuur om bergingsoperaties onder extreme weersomstandigheden uit te kunnen voeren.

De Arctic Kalvik moest op een afstand van meer than 900 meter blijven als gevolg van het ondiepe water rond de "Corsica". Met behulp van twee havensleepboten van Les Abeilles International werd de sleeplijn van de "Arctic Kalvik" aan de "Corsica" bevestigd. Om de "Corsica" vlot te trekken was 75% van de sleepkracht van de ""Arctic Kalvik" benodigd. In de vroege middag, bij hoog water, op één van de eerste dagen van het nieuwe Millennium heeft de Arctic Kalvik de chemicalien tanker Corsica vlotgetrokken.

De "Corsica" zal naar de ankerplaats bij La Pallice worden gesleept. Na uitvoering van een duikinspectie naar eventuele schade zal het schip aan de eigenaren worden geleverd.

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met:

Wijsmuller Holding B.V.
Milou Mulder