Vragen CDA over onkostenvergoeding gemeenteraadsleden

Datum nieuwsfeit: 05-01-2000
Vindplaats 2

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: vragen over onkostenvergoeding gemeenteraadsleden

CDA wil duidelijkheid over onkostenvergoeding gemeenteraadsleden

Het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld over berichten dat gemeenteraadsleden, wethouders en leden van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten in de toekomst belasting moeten gaan betalen over de vaste onkostenvergoeding. Woordvoerster Maria van der Hoeven maakt zich zorgen over de financiele consequenties van deze maatregel voor met name gemeenteraadsleden. Zij heeft daarom de volgende vragen gesteld aan de staatssecretaris van Financien:

1. Is het juist dat de vaste onkostenvergoeding van gemeenteraadsleden, wethouders, burgemeesters, leden van de Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten in de toekomst belast zal gaan worden? (bron: De Gelderlander 22 december)

2. Zo ja, waarom is hiertoe besloten? Welk overleg heeft hierover plaatsgevonden? Wanneer zal deze regel ingaan?

3. Wat zijn de financiele consequenties van deze maatregel voor de betrokken politici? Bent u op de hoogte van eerder onderzoek waaruit blijkt dat de huidige onkostenvergoeding van lokale en regionale politici reeds onvoldoende is om de feitelijk gemaakte onkosten te dekken?

4. Deelt u de mening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten dat .de rechtspositie van gemeenteraadsleden toch al niet erg best is en het steeds moeilijker wordt om burgers te bewegen tijd en geld in te leveren voor de lokale democratie.?

5. Is het juist dat er gewerkt wordt aan een nieuw vergoedingsstelsel? Zo ja, wanneer zal dat ingaan? Kunt u garanderen dat de maatregel ten aanzien van het belasten van de onkostenvergoeding niet zal ingaan voor een nieuw vergoedingstelsel van kracht is?

6. Wordt bij een nieuw vergoedingstelsel het uitgangspunt gehanteerd dat er geen financiele achteruitgang mag plaatsvinden?

Woordvoerder: Maria van der Hoeven 043-3436890 Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509

05 jan 00 17:25