Wereldwijde verkoop Renault bereikt record

Wereldwijde verkoop Renault bereikt record

(5 Januari 2000)

PERSBERICHT:

1999 vormt voor Renault een bevestiging van haar dynamiek met een historisch record van 2,29 miljoen verkochte autos over de hele wereld (+7,4%). Sinds 4 jaar stijgen de verkopen permanent en in vergelijking met 1995 worden er ruim een half miljoen autos meer verkocht. In 1999 zag Renault haar wereldwijde marktaandeel stijgen tot 4,3%. Renault is het meest verkochte merk in West-Europa. Dit is met name te danken aan de Clio die de meest verkochte kleine auto is op de Europese markt. Het merk heeft eveneens haar eerste plaats op de markt van Argentinië en Turkije versterkt. En ook op andere markten stijgen de verkopen, met name in Brazilië. De vooruitgang van 1999 verloopt volgens planning als we kijken naar de doelstelling van 4 miljoen autos in 2010. Het internationaliseringbeleid van de Groep, dat in een stroom-versnelling is geraakt door het Samenwerkingsverband met Nissan, moet het voor Renault mogelijk maken om haar rendabele groeistrategie te blijven doorzetten.

Renault haalde in 1999 het recordaantal van 2,29 miljoen verkochte particuliere en bedrijfsautos(1) over de hele wereld (+7,4%), ofwel 1,99 miljoen VP (personenautos) (+6,6%) en 300.000 VU (bedrijfsautos) (+13,6%). Deze groei, waarvoor de Clio grotendeels verantwoordelijk is, is de vrucht van een beleid dat zich richt op een innoverend en concurrerend gamma en dat zorgt voor de versnelling van de vernieuwing en de uitbreiding van het aanbod buiten Europa.

Op basis van voorlopige gegevens blijft Renault in West-Europa(2) nummer 1 op de VP+VU-markt met een stijging van 149.000 autos (1.909.835 VP+VU) en 0,3 punt marktaandeel (11,3%). Renault consolideert haar 1e plaats op de VU-markt (14% marktaandeel tegenover 13% in 1998) en stijgt van de 3e naar de 2e plaats op de VP-markt (11% tegenover 10,7% in 1998). De onderneming blijft vooruitgang boeken op de belangrijkste Europese markten. Renault versterkt haar positie van 1e importeur en 5e merk in Duitsland (+ een half punt penetratie), de verkoop blijft stijgen in Italië, het merk versterkt haar 1e plaats in Spanje (+ een half punt penetratie), blijft het 4e meest verkochte merk in het Verenigd Koninkrijk (7,5%), en behaalde in Nederland de beste verkoopcijfers sinds 25 jaar (9,2%). Renault consolideert de vooruitgang van 1998 in België, Zwitserland, Oostenrijk en Portugal en blijft marktaandeel veroveren in de meeste Noord-Europese landen.

Twee van de vier meest verkochte particuliere autos in West-Europa zijn Renaults. De Clio, die 3,3% van de markt dekt (+20%) neemt de 4e plaats in bij de verkoop en is de meest verkochte kleine auto in Europa (3e in 1998). De Mégane, waarvan de Scénic verantwoordelijk is voor ongeveer de helft van de verkopen, plaatst zich als 3e bij de Europese modellen (4%). De Espace blijft de meest verkochte monospace in Europa met 20% van de verkoop binnen deze categorie. Op de markt van de VU staan er twee autos van Renault op de 1e plaats in hun categorie: de Kangoo Express verhoogt zijn penetratie met 1 punt (6,1%) en de Clio Société verbetert zijn marktaandeel met een half punt (2,7%).

In Frankrijk dekt Renault 28,9% van de VP+VU-markt (28% voor VP en 34% voor VU). Op de VP-markt neemt het merk de twee eerste plaatsen op het podium in met de Mégane (8,7% tegenover 8,3%) voor de Clio (8,4% tegenover 8,6%). Op de VU-markt heeft Renault net als vorig jaar de eerste drie plaatsen met de Kangoo Express (10,9% tegenover 10,2%) de Clio société (10,8% tegenover 9,7%), en de Master (5,3% zoals in 1998).

Buiten West-Europa boekt Renault vooruitgang op de meeste markten en zet het merk haar internationaal groeibeleid voort. In Midden-Europa volgt het merk de groei op de Poolse markt, wint ze 1 punt marktaandeel in Hongarije en Tsjechië en blijft ze het meest verkochte merk in Slovenië (20,8%). In de Mercosur(3) stijgt het marktaandeel van Renault van 5,2% naar 6,3% conform de doelstelling van 11% in 2005. In Brazilië stijgt de verkoop met 68%, ondanks de afnemende markt (-18%), waarmee Renault op de 5e plaats van de Groepen komt. In Argentinië consolideert Renault haar leiderspositie (20,3% voor VP en 15,7% voor VU). In Colombia herstelt Renault haar marktaandeel tot 15,9% (tegenover 11,7% in 1998) door het gamma dat plaatselijk wordt geproduceerd te vernieuwen (vervanging van de R9 door de R19 en lancering van de Mégane tricorps). Ondanks de verstarring van de markt (-13%) versterkt Renault in Turkije haar 1e plaats (21,1% van de VP+VU-markt) dankzij de modernisering van de plaatselijk geproduceerde producten (Mégane Break en de Clio Tricorps die de R9 vervangt) en een actief importbeleid. Het bevoorradingsbeleid vanuit de Turkse fabriek in Bursa zorgt ervoor dat Renault haar verkoop in de Noord-Afrikaanse landen (+70%) en in het Midden-Oosten fors kan ontwikkelen. In Zuid-Afrika stijgt de verkoop van Renault meer dan 60% dankzij de Mégane, de Scénic en de Clio. In Azië boekt Renault ook aanzienlijke vooruitgang. In China en Maleisië werpen projecten die zich richten op de productie van bedrijfswagens hun eerste vruchten af en in Japan stijgt de verkoop door het succes van de lancering van de nieuwe Clio.

(1) Alle cijfers over 1999 zijn schattingen
(2) Duitsland, Italië, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Nederland, België-Luxemburg, Portugal, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Griekenland, Ierland, Denemarken, Finland, Noorwegen, IJsland (3) De Mercosur bestaat uit Brazilië, Argentinië, Chili, Uruguay, Paraguay