Brief Tweede Kamer over taalcriterium stimuleringsfonds

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Zoetermeer, 5 januari 2000

Bij de behandeling van de notitie Media en Minderhedenbeleid (TK
1998-1999, 26 597, nr. 1) in de Tweede Kamer op 7 oktober j.l. is onder meer gesproken over de toepassing van het taalcriterium door het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties. Naar aanleiding van vragen van enkele fracties heb ik het Stimuleringsfonds verzocht mij hierover nader te informeren.

Met deze brief wil ik mijn bevindingen aan u overbrengen. Een afschrift van de betreffende brief van het Stimuleringsfonds (d.d. 19 november 1999) gaat hierbij. 1)

Mijn belangrijkste vaststelling is dat het Stimuleringsfonds geen belemmeringen (meer) kent voor de subsidiëring van kwalitatief hoogwaardige minderhedenprogrammering. Ten eerste vallen programma's van, voor en/of over culturele minderheden onder de definitie van «culturele programma's» waardoor zij in aanmerking kunnen komen voor een bijdrage uit het fonds. Ten tweede is sprake van een soepele hantering van het taalcriterium. In voorkomende gevallen laat het Stimuleringsfonds zijn opdracht om bij te dragen aan minderhedenprogrammering zwaarder wegen dan de bescherming van de Nederlandse of Friese taal. Deze handelwijze is al enkele jaren praktijk en vereist geen statutenwijziging.

De afgelopen jaren is een groot aantal programma's met een multiculturele thematiek en/of van allochtone makers, waaronder enkele (deels) anderstalige produkties, met steun van het Stimuleringsfonds tot stand gekomen. Voor het aanbod is het fonds aangewezen op de publieke omroepen. Bij de ontwikkeling van allochtoon programmatalent is een meer initiërende rol mogelijk. Het Stimuleringsfonds onderneemt op dit punt steeds meer en ik zie de plannen voor de Cultuurnotaperiode 2001-2004 met belangstelling tegemoet.

Ik ga ervan uit u met het bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd.

de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,

F. van der Ploeg