Antwoord Adelmund op kamervragen over gebedslokaal op school

Datum nieuwsfeit: 05-01-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

aanh9900.251 beschikbaar stellen van een leeg lokaal om een gebed te v errichten

Gemaakt: 10-1-2000 tijd: 12:3

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

5 januari 2000

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Rabbae van uw Kamer, van 14 december 1999 met kenmerk 2990004250, inzake het beschikbaar stellen van een leeg lokaal om een gebed te verrichten.

De staatssecretaris van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen,

drs. K.Y.I.J. Adelmund.

Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Rabbae van de Tweede kamer der Staten-Generaal aan de staatssecretaris van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen mw. Adelmund. (ingezonden d.d. 14 december 1999, kenmerk 2990004250)

Antwoord op vraag 1

Ja.

Antwoord op vraag 2

Het standpunt van het Calandlyceum, zoals dat op 14 december 1999 door de directie en het bestuur van het stadsdeel Osdorp, in zijn hoedanigheid van schoolbestuur, gezamenlijk is geformuleerd, luidt: 'Het Calandlyceum is een openbare school. Het kenmerk daarvan is dat ieder lid van de schoolgemeenschap respect heeft voor elkaars levensovertuiging, maar dat de actieve geloofsbeleving niet op school kan plaatsvinden.'.

Dit standpunt sluit aan op artikel 44 van de WVO te weten: «Het onderwijs aan openbare scholen wordt gegeven met eerbiediging van ieders geloofs- en levensovertuiging». In aansluiting daarop regelt artikel 46 van de WVO het op verzoek van de kerkelijke gemeenten of van plaatselijke kerken te geven godsdienstonderwijs, terwijl artikel 47 van de WVO regels geeft over de schoollokalen voor levensbeschouwelijk vormingsonderwijs. Andere wettelijke bepalingen zijn er betreffende geloofs- en levensovertuiging voor het openbaar onderwijs niet. Evenwel is er geen belemmering als het bevoegd gezag van een openbare school een leeg lokaal beschikbaar zou willen stellen om een gebed te verrichten. Betreffende deze situatie bestaat er beleidsvrijheid waarin het bevoegd gezag zelf bepaalde keuzen moet maken. Ik respecteer de keuze die hier door de directie van het Calandlyceum gemaakt is.

Antwoord op vraag 3

Zie het antwoord op vraag 2.

Antwoord op vraag 4

Ik ben niet voornemens het bevoegd gezag van het Calandlyceum tot een andere gedachte te brengen.