EDS richt bedrijf op voor ontwikkeling virtuele marktplaats

Datum nieuwsfeit: 06-01-2000

EDS INTERNATIONAL BV

EDS richt bedrijf op voor ontwikkeling virtuele marktplaatsen

Contactpersoon:
Eliot Schuchart - EDS

(eliot.schuchart@eds.com)

EDS richt bedrijf op voor ontwikkeling van .virtuele marktplaatsen. Top ondernemingen uit diverse bedrijfstakken sluiten zich aan bij EDS CoNextTM

Maarssen, 6 januari 2000. EDS, wereldwijd een toonaangevende onderneming op het gebied van IT dienstverlening, gaat zich als provider richten op de ontwikkeling en het beheer van zakelijke .virtuele marktplaatsen.. Hiervoor heeft zij een nieuwe onderneming opgericht, EDS CoNextTM .

De .virtuele marktplaatsen. van EDS CoNext, LSN (Leveraged Sourcing Networks) genoemd, bieden grote ondernemingen belangrijke tijdwinst en kostenbesparingen van meer dan 50% bij hun inkoopproces.

EDS CoNext bundelt de krachten op het gebied van E-commerce van EDS (omzet $1 miljard in E-commerce) en van A.T. Kearney, dochter van EDS en wereldwijd toonaangevend in kennismanagement en consultancy op het gebied van inkoopprocessen. Lawrence Kohn, vice-president van A.T. Kearney, is benoemd tot directievoorzitter en CEO van EDS CoNext.

Naast EDS behoren 12 top 500-ondernemingen, marktleiders op het gebied van consumentenproducten, financiële en IT-dienstverlening, productie, detailhandel, nutsvoorzieningen en telecommunicatie tot de oprichters van de nieuwe onderneming. Naar verwachting zullen de mondiale .marktplaatsen. van EDS CoNext in de loop van dit jaar in Europa, Latijns Amerika en Azië van start gaan.

'Met EDS CoNext hebben blue-chip-bedrijven een nieuwe strategische troef in handen om hun relaties met toeleveranciers beter te benutten en om bij hun bedrijfsprocessen te profiteren van de snelheid van het Internet,' aldus Dick Brown, bestuursvoorzitter en CEO van EDS. 'EDS CoNext vormt een van de hoekstenen van de strategie van EDS op het gebied van E-commerce en brengt ons in een leidende positie binnen de .supply chains. via het Web - van inkoop tot facturering en betaling. EDS CoNext is het tastbare bewijs van de impact van EDS op de digitale economie.'

De eerste 13 virtuele marktplaatsen van EDS CoNext zullen naar verwachting ca. $150 miljard aan potentiële inkoopbestedingen genereren. Zakelijke E-business-transacties via Internet zullen . volgens het onderzoeksbureau Forrester Research . naar verwachting goed zijn voor een bedrag van $ 3000 miljard in het jaar 2003, ongeveer 10 maal zoveel als de omvang van particuliere Internet-transacties.

EDS CoNext omvat ook de Internet veilingunit van A.T. Kearney. Deze heeft het afgelopen jaar veilingtransacties verricht voor zo.n 15 cliënten en 200 leveranciers met een totale omzet van meer dan $ 1 miljard. De waarde van individuele veilingtransacties varieerde van $5 miljoen tot $ 200 miljoen.

Onderzoeken van A.T. Kearney tonen aan dat meer dan eenderde van alle grote bedrijven - ruim tweemaal zoveel als op dit ogenblik - zal participeren in strategisch bestuurde inkoopnetwerken als EDS CoNext. Ook uit andere research blijkt de grote mogelijkheden voor CoNext: &.61623; Volgens Datamonitor zullen mondiale online-inkooptransacties tussen 1997 en 2003 een samengesteld jaarlijks groeipercentage vertonen van 69%; meer dan enig ander onderdeel van zakelijke E-commerce.
&.61623; Een recent onderzoek van de Aberdeen Group toonde aan dat de meeste gebruikersorganisaties in staat waren een ROI (return on investment) voor geautomatiseerde Internet aankopen van 300% te bereiken binnen het eerste jaar.

EDS is wereldwijd al meer dan 35 jaar een toonaangevend IT-dienstverlener. Het bedrijf is actief op het gebied van management consultancy, electronic commerce, business process management en systeembeheer en .ontwikkeling. EDS stelt zich ten doel om klanten te helpen bij het inzetten van informatietechnologie ter verbetering van hun concurrentiepositie in de digitale economie. In 1998 realiseerde het bedrijf met 110.000 medewerkers een omzet van bijna $17 miljard. EDS is genoteerd aan de effectenbeurzen van New York en Londen.

06 jan 00 15:00