'Y2k nog niet met een sisser afgelopen'

Datum nieuwsfeit: 06-01-2000

06-01-2000

Y2k met een sisser afgelopen? Nog niet!

De tweede fase van het Y2k-probleem is inmiddels voorbij. De eerste fase bestond uit de problemen, veroorzaakt door fouten bij pogingen om bestaande systemen te vervangen en leidde tot enkele opvallende vertragingen. Daarvan kwamen echter slechts een aantal voorbeelden naar buiten, met name bij openbare instellingen.

De tweede fase was de overgangsdatum zelf, die voorbijging met veel minder problemen dan door velen (inclusief wijzelf) werd verwacht. Deze fase van het Y2k-probleem kon slechts bestreden worden met instant oplossingen - oplossingen op het moment dat er een probleem zou optreden. Inderdaad werden er een aantal gerapporteerd:

· Het falen van een aantal ticketmachines in Australië
· In de VS gaf het Pentagon toe dat een millenniumbug tijdelijk de verbinding verstoorde met een observatie-satelliet
· (Niet-cruciale) fouten traden op bij twee kerncentrales in Spanje
· De mobiele telefoons in Japan gaven als datum 19100 aan
· Het Amerikaamse Oakridge National Laboratory, een productie-locatie van nucleaire wapens, rapporteerde een (niet-cruciaal) probleem
· Hartbewakingsapparatuur faalde in drie Zweedse ziekenhuizen
· Enkele röntgenapparaten in Noorwegen gaven het op
· De communicatiesystemen van de Italiaanse kustbewaking haperden
· In Zuid-Korea veroorzaakte een millenniumbug het wegvallen van de energievoorziening aan 900 families in de plaats Pyongchon
· De Japanse toezichthouder op de financiële sector rapporteerde problemen bij een buitenlandse bank en bij vijftien lokale effectenkantoren (al deze problemen konden snel worden opgelost)
· In Groot-Brittannië faalden 20.000 credit card-machines
· In Napels en Venetië werden gevangenisgegevens beschadigd door een Y2k-bug. Geboortedata, data van veroordelingen en vrijlatingsdata werden verkeerd weergegeven
· Een Duitse bank opende voor een via de PC bankierende klant een bankrekening met daarop ruim 10 miljoen mark en gaf daarbij ook een datum op van 30 december 1899

De prijs voor de lachwekkendste fout tot op heden gaat naar een videowinkel in New Albany in de buurt van New York. Aan klanten werd een boete opgelegd voor het te laat terugbrengen van banden voor 100 jaar in plaats van 1 dag.

De prijs voor de meest beschamende fout gaat naar het Year 2000 Information Centre in Groot-Brittannië. Op de website van dat centrum viel te lezen dat een aantal webpagina´s voor het laatst waren bijgewerkt op 3 januari 1900.

Het zichtbaarste probleem werd gevormd door twee bugs bij Microsoft. Geen van beide waren cruciaal. Een van de bugs zorgde ervoor dat Internet Explorer op bepaalde websites het jaar 3900 te zien was. De andere trad op bij Microsofts Hotmail (gratis e-mail). Bij een aantal e-mail berichten werden hierdoor foutieve datumgegevens aangegeven.

We zullen waarschijnlijk nog wel over meer van dit soort problemen te horen krijgen, maar tot op heden zijn alle problemen niet-kritiek gebleken. Toch zijn we nu op weg naar de derde fase van het Y2k-probleem. Dat is de fase waarin onoplosbare problemen ontstaan als gevolg van beschadigde gegevens. Het feit dat we een significant aantal gerapporteerde bugs zien, geeft aan dat er een behoorlijk groot aantal niet-gerapporteerde bugs bestaan. En, even verder denkend: dat er een aantal onontdekte bugs zijn, waarvan sommige bedrijfsgegevens hebben beschadigd of nog zullen aantasten.

Het grootste gevaar van de millenniumbugs schuilt juist hierin. Nu nieuwsdiensten opgewonden verklaren dat het probleem voorbij is, ziet Bloor reden om voorzichtiger te worden. Wij verwachten dat er nog problemen zullen optreden. Het is nog steeds onmogelijk de schaal van die problematiek in te schatten. Met een beetje geluk zal ook die meevallen.

Zie voor meer informatie a.u.b. onze website op pagina www.bloor.nl/pages/analysis.htm (dagelijkse nieuwsanalyses) en ons Dossier Y2k Paniek op www.bloor.nl/pages/dossiers.htm.

_________________________________________________ BLOOR RESEARCH NEDERLAND, Postbus 94520, 1090 GM A'dam, tel 020 670 6275, fax 020 670 6278, web www.bloor.nl