Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Publicatie over de klachtopvangfunctie in zorginstellingen

Datum nieuwsfeit: 06-01-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn

Publicatie over de klachtopvangfunctie in zorginstellingen

Wegwijs voor klachtondersteuners

plaatsingsdatum: 6 januari 2000

In steeds meer zorginstellingen is een klachtenfunctionaris of cliëntenvertrouwenspersoon aanwezig, in aanvulling op de klachtenbehandeling door de klachtencommissie. Veel klachtondersteuners moeten echter zelf het wiel uitvinden en hun functie inhoud geven. Ondanks de werkafspraken die veelal zijn gemaakt, lopen ze regelmatig tegen vragen en dilemma´s aan waarmee ze - omdat het een solistisch beroep met geheimhoudingsplicht is - niet altijd bij iemand terecht kunnen. Om die reden heeft het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn / NIZW de publicatie Een kwestie van vertrouwen. Een handleiding voor klachtenfunctionarissen en cliëntenvertrouwenspersonen in de zorgsector uitgegeven.

Over de publicatie

Er zijn in de praktijk wel richtlijnen, gedragsregels en functieomschrijvingen ontwikkeld, maar deze bieden vaak minimale randvoorwaarden en geven niet op alle vragen een antwoord. In Een kwestie van vertrouwen zijn beschrijvingen te vinden van veelvoorkomende vragen, knelpunten en dilemma´s, waar klachtondersteuners in hun werk mee te maken kunnen krijgen. De lezers kunnen daarnaast aan de hand van de geboden praktijkvoorbeelden, suggesties en citaten hun functie (meer) inhoud geven en weloverwogen keuzes maken.

Voor wie is deze publicatie bedoeld?

Naast klachtenfunctionarissen en cliëntenvertrouwenspersonen, zullen andere belangstellenden die met klachtopvang te maken hebben, zoals managers en staffunctionarissen, in het boek interessante informatie vinden. De auteur heeft voor het schrijven van het boek gebruik gemaakt van informatie en praktijkvoorbeelden uit de ouderenzorg (verzorgings- en verpleeghuizen), de psychiatrie, ziekenhuizen, de jeugdzorg, de gehandicaptenzorg en de thuiszorg.

Over de auteur

Kirsten van Berchum studeerde Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht, studierichting recht en communicatie, met als specialisatie de jeugdhulpverlening. Sinds 1997 werkt zij bij het NIZW als projectmedewerker van het programma Cliënten eigenmachtig maken aan projecten over cliëntenbeleid en klachtrecht.

Vorig jaar verscheen van haar hand het boek Klantvriendelijk = klachtvriendelijk. Communiceren over klachten in de zorgsector.

Bestellen

Een kwestie van vertrouwen. Een handleiding voor klachtenfunctionarissen en cliëntenvertrouwenspersonen in de zorgsector
(138 blz.) kost f 34,50. De publicatie is onder vermelding van bestelnummer E 323681 te bestellen bij de NIZW Uitgeverij, Postbus 19152, 3501 DD Utrecht, telefoon (030) 230 66 07, fax (030) 230 64 91, E-mail:(bestel@nizw.nl) .

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie