Publicatie NIZW: clienten aan het woord

Datum nieuwsfeit: 06-01-2000
Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn

Cliënten aan het woord

Gebruikmaken van elkaars kennis en ondesteuning

plaatsingsdatum: 6 januari 2000

De laatste jaren wordt er in de zorg- en welzijnsinstellingen steeds meer aandacht besteed aan de betrokkenheid van cliënten en gebruikers bij het beleid en de gang van zaken in de instelling. Dikwijls leidt deze verandering tot enthousiasme en inspiratie van medewerkers en gebruikers. Maar het roept ook vragen en problemen op: hoe bereiken en motiveren we de gebruikers, hoe kunnen we de mening van gebruikers benutten bij het verbeteren van de kwaliteit, hoe creëren we draagvlak voor de participatie van gebruikers in de organisatie et cetera? De publicatie Gebruikers aan het woord van het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn / NIZW geeft aan op welke manier het management van instellingen de gebruikersparticipatie kan bevorderen.

Positie van de cliënt

Het lijkt een eenvoudige wens: het werk dat in zorg- en welzijnsinstellingen wordt gedaan is mensenwerk en de gebruikers van deze instellingen zouden daarom meer bij de hulp- en dienstverlening betrokken moeten worden. Op die manier krijgt wederzijds begrip meer kans en kan gebruikgemaakt worden van elkaars kennis en ondersteuning. Steeds vaker spreken beleidsmakers over gebruikers- of cliëntenparticipatie en vallen er termen als inspraak of medezeggenschap. De wet- en regelgeving is sterk in ontwikkeling en dient de positie van cliënten te ondersteunen. In de praktijk blijkt het voor organisaties echter niet zo eenvoudig om invulling te geven aan gebruikersparticipatie.

Vorm geven aan gebruikersparticipatie

Gebruikers aan het woord
bevat een raamwerk van waaruit medewerkers in zorg- en welzijnsinstellingen vorm kunnen geven aan gebruikersparticipatie. Een integrale benadering is in een praktisch schema uitgewerkt. Daarin vindt u methoden voor gebruikersparticipatie die u op verschillende niveaus in uw organisatie flexibel in kunt zetten. In de publicatie zijn uitgangspunten en voorwaarden beschreven en worden concrete tips aangereikt voor implementatie van gebruikersparticipatie. Hoewel toegespitst op de managementrol zijn er in Gebruikers aan het woord voldoende aanknopingspunten te vinden voor andere beleidsverantwoordelijke medewerkers.

Serie Bouwstenen voor beleid

Gebruikers aan het woord is de tweede publicatie in de serie Bouwstenen voor beleid. De serie is bedoeld voor beleidsverantwoordelijke medewerkers, zoals directeuren, stafmedewerkers, hoofden van P&O en ondernemingsraden uit zorg en welzijn. Publicaties in deze serie dragen bij tot verbetering van de organisatorische condities voor de optimale beroepspraktijk. De brochures bieden als het ware bouwstenen om beleid te maken.

Bestellen

Gebruikers aan het woord
(48 blz.) is geschreven door Lennie Haarsma, Tessa Kayser, Marja Valkestijn en Jeroen Zomerplaag en kost f 24,50. ISBN 90-5050-769-7 en bestelnummer E 994. Te bestellen bij NIZW Uitgeverij, Postbus 19152, 3501 DD Utrecht, telefoon (030) 230 66 07, fax (030) 230 64 91, E-mail: (bestel@nizw.nl).