Werkgever kan succes niet-roken actie Stivoro vergroten

Datum nieuwsfeit: 07-01-2000

CICON

Werkgever kan succes niet-roken actie Stivoro vergroten

Op 1 januari 2000 zijn zevenhonderd duizend rokers in Nederland gestopt met roken. Onderzoek heeft aangetoond dat na een jaar een groot deel van de stoppers weer is begonnen. Wanneer werkgevers ondersteuning bieden bij het stoppen met roken in de vorm van een rookbeleid is de kans van een geslaagde stoppoging tweeëneenhalf maal zo groot. Maar liefst 25% van de 'stoppers' op de werkplek waar een rookbeleid is ingevoerd geeft aan na een jaar nog steeds niet te roken aldus Cicon.

''Er is nu een unieke kans voor de werkgever om aan te sluiten bij de millenniumactie van Stivoro'' zegt Jan Stoop van Cicon. Cicon (onderdeel van Trindeborch Consult) te Utrecht, is een organisatie met veel ervaring op het gebied van advisering over rookbeleid bij bedrijven en overheidsinstellingen.
Naast het voordeel van de extra steun die juist de werkgever kan bieden aan de roker heeft een rookbeleid binnen een bedrijf of instelling nog andere voordelen. Er is geen werkplek waar problemen tussen rokers en niet-rokers zich niet voordoen volgens Stoop. Het bekende beeld van de kleumende sigarettenrokende werknemer bij de ingang van gebouwen of rondhangend in de gangen is een teken dat er geen goede afspraken zijn over het roken. Rookbeleid heeft invloed op het imago van de organisatie, zowel intern als extern. Uiteraard is de gezondheid van werknemers gebaat bij een goed rookbeleid, een aspect dat in de voorgenomen tabakswet is uitgewerkt.

Volgens Stoop bestaan er effectieve methoden om het rookprobleem op de werkplek op te lossen. Bij een succesvol rookbeleid wordt waardering verkregen, niet alleen van diegenen die nu net zijn gestopt met roken maar ook van de rokers, de niet-rokers en de klanten die het bedrijf bezoeken. Onderzoek van Cicon geeft aan dat 90 % van de werknemers, waaronder dus ook de rokers zelf, het belangrijk vindt dat het bedrijf iets tegen het roken onderneemt. ''Het valt me op dat werkgevers iedere keer weer verbaasd zijn over dit percentage'', zegt Jan Stoop. Kennelijk is het anoniem op papier zetten van ontevredenheid ten aanzien van roken makkelijker dan dit openlijk toegeven. Draagvlak genoeg dus en in samenwerking met de massale stoppogingen die de eeuwwisseling met zich heeft meegebracht, een buitenkansje voor de werkgever.

Noot redactie: Meer informatie, Jan Stoop. Trindeborch Consult. Cicon 06-22601360

07 jan 00 16:30