Kwaliteit tuinbouwproducten kan beter volgens voorzitter PT

Datum nieuwsfeit: 07-01-2000
TuinbouwNet

Kwaliteit tuinbouwproducten kan beter

De kwaliteit van Nederlandse tuinbouwproducten staat onder druk door een versnipperde afzet en een harde prijsconcurrentie. Dit zei J. van der Veen, voorzitter van het Productschap Tuinbouw (PT), op 6 januari 2000 in zijn nieuwjaarstoespraak.

De tuinbouwsector is in staat om producten van topkwaliteit te leveren. Toch gaat de kwaliteit er bij de consument niet op vooruit en hier daar zelfs achteruit.Van der Veen wijt dit aan het feit dat te veel aanbieders kiezen voor prijsconcurrentie, terwijl ze zich zouden moeten onderscheiden op kwaliteit. "Hierdoor komen belangrijke onderdelen van het kwaliteitsbeleid onvoldoende van de grond. Ik pleit niet voor loodzware collectieve kwaliteitsregels, maar wel voor een gegarandeerde kwaliteit waarop onze afnemers blind kunnen varen."

Het PT brengt op dit moment - in samenwerking met anderen - de hele ketenlogistiek van tuinbouwproducten in kaart. De voorzitter van het productschap: "Duidelijk is dat horizontale en verticale clustervorming in de sector van cruciaal belang is. Wij gaan in hoog tempo naar een vraag gestuurde versmarkt." Minister Brinkhorst van landbouw zal de resultaten van de studie van het PT binnenkort voorgelegd krijgen. Twee dingen zijn volgens Van der Veen nu al duidelijk. "Allereerst is voor een optimale logistiek van verse producten een veel betere fysieke infrastructuur in Nederland nodig. Daarnaast leidt het verplaatsen van bedrijven binnen Nederland tot meer transport. Om dat te voorkomen zou je eigenlijk tuinbouwlocaties moeten creëren waar de ketenspelers dicht bij elkaar zitten."

Tuinbouwgas in 2005 liberaliseren

De voorzitter van het PT vindt dat de gasvoorziening voor de hele tuinbouw in 2005 in één klap geliberaliseerd moet worden met een aangepast prijssysteem voor de sector. Ook de mogelijkheden voor energiebesparing (onder andere warmte-kracht-koppeling) moeten behouden blijven. "De ministers van landbouw en economische zaken hebben echter nog geen harde toezeggingen gedaan. Voor de glastuinbouw is de liberalisering van de energiemarkt van cruciale betekenis voor de concurrentiepositie. Deze positie komt toch al onder druk door een stijging van de gasprijs in het huidige contract met de Gasunie", zo zei Van der Veen in zijn nieuwjaarsspeech.