Overeenkomst Ben en Nokia voor uitbreiding GSM 1800-netwerk

Datum nieuwsfeit: 07-01-2000

Den Haag, 7 januari 2000

Ben en Nokia sluiten overeenkomst voor verdere uitbreiding GSM 1800-netwerk ter waarde van f 450 miljoen

Ben Nederland B.V. heeft een raamovereenkomst getekend met Nokia voor een omvangrijke uitbreiding van het GSM 1800-netwerk. Nokia zal het Ben netwerk ook voorzien van een GPRS-systeem dat onder meer geldt als de ideale drager van WAP-applicaties. Daarmee wordt snelle data-verzending en internettoegang via mobiele telefoons mogelijk.
Het aantal Ben-bellers en het telefoonverkeer via het GSM 1800-netwerk van Ben groeit onstuimig. Met deze uitbreiding zal het netwerk ook in de toekomst voldoende capaciteit bieden om aan de zeer snel groeiende vraag naar mobiele spraak- en dataverbindingen te voldoen. Met de nieuwe overeenkomst die een looptijd heeft van twee jaar is een bedrag gemoeid van ruim f 450 miljoen.

Sinds de introductie van Ben op de Nederlandse markt op 4 februari 1999 hebben meer dan 300.000 mensen gekozen voor Ben. Het telefoonverkeer via het netwerk is daarmee explosief gegroeid. Ben constateert dat niet alleen het spraakverkeer sterk groeit, maar ook de vraag naar multimedia-toepassingen via het mobiele netwerk neemt snel toe. Ben anticipeert met de uitbreiding van het netwerk op deze ontwikkeling en maakt het netwerk tevens geschikt voor geheel nieuwe mobiele diensten en functionaliteiten, zoals WAP (Wireless Application Protocol).

Ben en Nokia werken al sinds maart 1998 samen aan de bouw van het modernste GSM 1800-netwerk van Nederland. Op basis van deze nieuwe overeenkomst zal Nokia het netwerk van Ben verder uitbreiden. Het gaat daarbij onder meer om uitbreiding van het aantal basisstations waarmee de dekking en de capaciteit verder zullen verbeteren. Ook levert Nokia alle benodigde technische voorzieningen en blijft het Finse bedrijf het onderhoud van het netwerk van Ben verzorgen.

Over Ben
Ben Nederland B.V. is een Nederlands bedrijf met als aandeelhouders Belgacom (70,6%) en Tele Danmark (29,4%). Ben biedt producten en diensten voor zowel privé- als zakelijk gebruik. Ben zal naar verwachting eind februari 2000 landelijk dekkend zijn. Ben is Partner in Sport van NOC*NSF.

Voor meer informatie:

Henny van der Heiden, Manager Marketing Communicatie en Voorlichting Telefoon: (070) 305 5000
Mobiel: (06) 2409 5376.