MKB Amsterdam: tegengaan lastenverzwaring ondernemers

Datum nieuwsfeit: 07-01-2000

Tegengaan lastenverzwaring ondernemers moet meer prioriteit krijgen

Amsterdam, 7 januari 2000 MKB-Amsterdam vindt dat politici de belangen van gevestigde ondernemers veel meer centraal moeten stellen bij het nemen van beslissingen. Voorzitter Wim Greve maakt zich ernstig zorgen over aanzienlijke lastenverzwaringen waarmee ondernemers in de komende jaren geconfronteerd kunnen gaan worden. De regionale ondernemersorganisatie vreest, dat reeds gevestigde ondernemers met onevenredige hoge lasten zullen worden geconfronteerd om een aantrekkelijk regionaal vestigingsklimaat op langere termijn veilig te stellen.

Meer oog voor financiële gevolgen van beleid

Volgens MKB-voorzitter Greve is het noodzakelijk dat politici meer oog krijgen voor de financiële gevolgen van hun beleid voor het gevestigde bedrijfsleven. Verdere lastenverzwaring ten gevolge van sterk stijgende heffingen, parkeertarieven of rekeningrijden zullen de rol van het midden- en kleinbedrijf als economische motor en banenschepper verder onder druk zetten. Dat de overheid mede met deze inkomsten een gezond regionaal vestigingsklimaat en een verbeterde bereikbaarheid op langere termijn probeert te waarborgen, betekent nog niet dat de lasten daarvoor in overwegende mate bij gevestigde ondernemers kunnen worden neergelegd. MKB-Amsterdam pleit voor een structurele monitoring van de lastenontwikkeling voor ondernemers, waarmee de onderlinge samenhang van lastenverzwarende maatregelen op regionaal en lokaal niveau beter inzichtelijk kan worden gemaakt. Lastenverzwaringen boven het prijsindexcijfer, zoals die door het CBS zijn voorspeld, zijn volgens Greve niet acceptabel.

OZB-belasting voor bedrijven ongewijzigd

Greve voorziet een pittige discussie met de lokale overheden rond de vaststelling van de OZB- tarieven voor volgend jaar. De gedachte om de tarieven van onroerende zaaksbelasting voor bedrijven meer dan 20% te laten afwijken van de tarieven voor burgers is een volstrekt verkeerd signaal. MKB-Amsterdam stelt zich op het standpunt, dat de wijziging van de tarieven voor het bedrijfsleven op zn minst budgettair neutraal dient te verlopen.

Ondernemers moeten meer van GSB-beleid gaan profiteren

De resterende collegeperiode behoort een substantieel deel van de Grotestedenbeleid-gelden te worden aangewend om noodzakelijke ingrepen in de economische structuur te bekostigen en vernieuwende ontwikkelingen in het midden- en kleinbedrijf te stimuleren. MKB-Amsterdam meent dat een verhoogde investeringsbereidheid binnen de economische pijler van het GSB-beleid positieve uitstralingseffecten zal hebben naar de sociaal-economische vernieuwing in de gehele regio. Het vasthouden van een sterke werkgelegenheidgroei en het kunnen voorzien in het sterk groeiend aantal vacatures ziet MKB-voorzitter Greve als één van de belangrijkste opgaven voor 2000.