Verdrievoudiging groei energiebesparingsfondsen

Datum nieuwsfeit: 09-01-2000
EnergieNed

Verdrievoudiging groei energiebesparingsfondsen

De energiebesparingsfondsen van de energiebedrijven groeien zeer sterk. Inmiddels zijn circa 1800 leningen afgesloten voor investeringen in energiebesparing ter waarde van in totaal circa 120 miljoen gulden. Van de leningen werd circa 80% gesloten door het midden- en kleinbedrijf en circa 20 % door de non-profit-sector. Naar schatting leiden deze investeringen door de energiebesparing tot een jaarlijkse vermindering van de CO2-uitstoot die vergelijkbaar is met de hoeveelheid CO2 door het jaarlijkse gas- en elektriciteitsverbruik van ruim 7000 huishoudens.

De energiebedrijven hebben de Energiebesparingsfondsen medio 1997 in het leven geroepen omdat daar in de zakelijke markt en de non-profitsector behoefte aan bestond. Als nadeel van andere subsidieregelingen gold dat de investeringsdrempel - ondanks de subsidie - toch nog te hoog werd bevonden. Het concept van het energiebesparingsfonds is in nauwe samenspraak met MKB-Nederland en VNO-NCW door EnergieNed ontwikkeld. Waren in 1998 de betrokken partijen al tevreden over de resultaten, omdat deze een extra impuls gaven aan energiebesparing in met name het midden- en kleinbedrijf, 1999 is een topjaar met circa 90 miljoen gulden aan verstrekte leningen (t.o.v. bijna 30 miljoen gulden in 1998).

Horeca opnieuw koploper
Binnen het midden- en kleinbedrijf werd 73% van de leningen door horeca-bedrijven afgesloten, 10% door industriële bedrijven, 5% door detail- en groothandelbedrijven en 12% door overige bedrijven. In de non-profitsector werd 33% van de leningen door de sector cultuur, sport en recreatie afgesloten en 34% door onderwijsinstellingen. Gelijkelijk verdeeld werden door overheidsdiensten en de zorgsector tezamen 18% van de leningen afgesloten en de resterende 15% door overige organisaties en instellingen in de non-profitsector.

Ongemerkt investeren
Uit de Energiebesparingsfondsen kan geld worden geleend tegen een rente die zo'n 3% lager is dan bij de bank. Bovendien vergoeden de fondsen 20% van de meerkosten als de terugverdientijd langer is dan 3 jaar. Investeren in energiebesparing met het energiebesparingsfonds is bovendien aantrekkelijk omdat het financieel bezien bijna ongemerkt gaat. De terugbetaling van het geleende geld wordt namelijk gecompenseerd door een lagere energierekening. Na de laatste aflossingstermijn dalen de kosten vanzelfsprekend wel. Als belangrijkste criteria gelden dat de terugverdientijd van de maatregelen moet liggen tussen de één en zeven jaar en de totale investering minimaal 20.000 gulden bedraagt.

Nog uiterlijk tot tegen de zomer 2000 verkrijgbaar Alle fondsen tezamen kunnen in totaal 150 miljoen gulden aan leningen verstrekken. Van deze kredietruimte is eind 1999 120 miljoen (dus 80%) benut. Bij het bereiken van de limiet van 150 miljoen gulden zullen alle fondsen de huidige regeling energiebesparingsfondsen beëindigen. De verwachting is dat dit uiterlijk tegen de zomer 2000, maar mogelijk ook al eerder, het geval zal zijn. In een liberaliserende markt is het denkbaar dat individuele fondsen kiezen voor voortzetting van een soortgelijke regeling. Hierover zal dan door het desbetreffende bedrijf gecommuniceerd worden. Fondsen zullen, vanaf het moment dat landelijk 140 miljoen gulden aan leningen verstrekt is, klanten bij het indienen van een aanvraag voor een lening informeren over de mogelijke uitputting van de kredietfaciliteit.

Brochure
In de brochure "Investeren in Energiebesparen met het Energiebesparings-fonds" zijn de voorwaarden en mogelijkheden beschreven. Er zijn geen wijzigingen in de voorwaarden opgetreden ten opzichte van die in 1999. Brochure, aanvraagformulier of nadere informatie is verkrijgbaar bij het energiebedrijf.