Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

TNO selecteert accu voor high-tech OV-systeem Phileas

Datum nieuwsfeit: 10-01-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
TNO

Perskamer

TNO selecteert accu voor Eindhovens high-tech OV-systeem Phileas

English

10 januari 2000

TNO gaat in opdracht van Advanced Public Transport Systems b.v. (APTS) op zoek naar de beste 480 V accu voor het voertuig Phileas dat rond het jaar 2003 in de regio Eindhoven een deel van het openbaar vervoer zal verzorgen. Het totale onderzoek gaat ruim een jaar duren waarbij verschillende geavanceerde batterijen worden onderworpen aan een uitgebreid onderzoek. De eisen die gesteld worden aan de accu voor deze toepassing zijn niet te vergelijken met die van bijvoorbeeld een startaccu of een accu in een elektrische vorkheftruck

Trechtermethode en nabootsing gebruiksomstandigheden TNO beschikt over een modern testlaboratorium waar alle soorten accu's onder talrijke omstandigheden getest kunnen worden. Na een aantal globale testen worden de beste accu's steeds verder beproefd in steeds geavanceerdere nabootsingen van de uiteindelijke gebruikomstandigheden. Hierdoor ontstaat een goed beeld van de werkelijke prestaties en levensduur van een batterij en wordt een kostbare verkeerde keuze voorkomen. Reeds eerder is met deze trechter-werkwijze succesvolle ervaring opgedaan o.a. in de eerder ontwikkelde elektrische treintaxi op basis van een VW Caravelle.

Bij haar onderzoek maakt TNO gebruik van goede contacten met accufabrikanten over de gehele wereld, een accudatabase en eigen ervaringen op het gebied van het ontwikkelen en toepassen van accu's van o.a. elektrische en hybride voertuigen.

Phileas met serie-hybride aandrijving
Phileas is een zeer geavanceerd openbaar vervoer voertuig waarin de voordelen van een tram en bus zijn verenigd. Phileas verplaatst zich snel en wordt elektronisch geleid over een vooraf geplande route. De bestuurder bepaalt de snelheid en neemt het stuur over als van de vaste route wordt afgeweken. Hierdoor moet een gemiddelde snelheid van zo'n 30 km/uur bereikt worden waar een stadsbus een gemiddelde snelheid van maar 18 km/uur haalt. Het systeem zal rond het jaar 2003 in de regio Eindhoven operationeel zijn.

De aandrijving is serie-hybride. Hierdoor is Phileas zuinig, schoon en stil. Het principe van de serie-hybride aandrijving is dat de elektromotor zowel door een verbrandingsmotor (via een generator) als door een accu als door een combinatie van beide kan worden gevoed. De accu kan worden opgeladen door de verbrandingsmotor en door remenergie uit de draaiende wielen.
Meer informatie:
TNO Technisch Physische Dienst TU Delft

Contactpersoon:
TNO Wegwijzer
Telefoon 015 269 69 69
E-mail (infodesk@tno.nl)


reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie