Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Detroit Auto Show: Dodge Viper GTSR

Datum nieuwsfeit: 10-01-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
10 januari 2000

Detroit Auto Show: Dodge Viper GTSR De Dodge Viper GTSR is de straatversie van de onoverwinnelijke Viper GTS-R die al sinds 1997 het FIA GT2-kampioenschap domineert, inclusief de 24 Uren van Le Mans.

Deze raceversie is evenals de standaard GTS voorzien van een spaceframe, aluminium wielophanging, een geheel uit aluminium opgetrokken V10-motor met 8 liter inhoud en de hoogwaardige zesversnellingsbak die tegenwoordig in alle Vipers wordt gebruikt. Echter, net als bij de raceversie maakt de GTSR-motor gebruik van zogenaamde dry-sump-smering. Bovendien is ten opzichte van de GTS-motor het vermogen met 50 pk toegenomen tot 500 pk.

De carrosserie, die bestaat uit carbon fiber, is volledig nieuw ontworpen en bestaat uit één stuk. Met name de koeling en luchtgeleiding zijn sterk verbeterd ten opzichte van de GTS Coupé, dankzij een grotere grille, luchtinlaten voor remkoeling, een elektronisch verstelbare windgeleider en een enorme achterspoiler, die van binnenuit kan worden versteld. De koplampen hebben een grotere lichtopbrengst en zijn scherper van vorm, waardoor ze sterk op slangenogen lijken.

Het chassis van de Viper GTSR staat vijf centimeter dichter bij de grond, aldus Osamu Shikado, de Design Manager die verantwoordelijk is voor het uiterlijk. Tussen de raamstijl en het dak hebben we ook bijna 4 centimeter weggehaald, waardoor de concept car bijna tien centimeter lager is dan de huidige GTS Coupé. Daarnaast hebben we de wielbasis met bijna 8 centimeter verlengd terwijl de spoorbreedte met vijf centimeter is gegroeid, waardoor de GTSR een indrukwekkende verschijning is.

Het dashboard en alle instrumenten zijn volledig naar de bestuurder gericht. De tuimelschakelaars, de verticaal geplaatste meters en de opstelling van alle bedieningselementen zijn het rechtstreekse gevolg van onze circuitervaring, aldus Ralph Gilles, Interior Design Manager. Het veelvuldige gebruik van carbon fiber in het interieur onderstreept de raceachtergrond van de GTSR, maar tegelijkertijd is deze auto voorzien van gemakken die in het dagelijkse verkeer goed van pas komen, zoals een hoogwaardig audiosysteem, airconditioning en verstelbare pedalen. Waar nodig is het interieur afgewerkt met zwart leer.

Dat de Dodge Viper GTSR meer dan een showauto is, bewijzen de prestatiecijfers. De acceleratie van 0 naar 96 km/h voltooit de GTSR in 3,75 seconden, 11,8 seconden na de start heeft deze Viper een afstand van een kwartmijl afgelegd, waarbij de eindsnelheid meer dan 320 km/h bedraagt. Veertien inch geventileerde schijfremmen rondom, negentien inch wielen met Goodyear P285/30 ZR banden voor en twintig inch wielen met P335/30 ZR banden achter, zorgen voor een nog grotere prestatie: van 0 tot 160 en weer tot stilstand in 13,2 seconden.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie