Hyundai presenteert XG met 2,5 liter zescilinder

Datum nieuwsfeit: 10-01-2000
AutoRai

Hyundai presenteert XG met 2,5 liter zescilinder 10-1-00. De luxueuze Hyundai XG 3.0i V6 krijgt vanaf begin 2000 gezelschap van een uitvoering met Hyundai's 2,5 liter zescilindermotor. Deze versie staat voor 75.500 gulden in de prijslijsten. De elektronisch gestuurde, zelfdenkende viertrapsautomaat staat borg voor vlotte prestaties. Het uitrustingsniveau van de XG 2.5i V6 is bijzonder hoog: cruise control, traction control, zij-airbags, volautomatische airconditioning en dergelijke zijn standaard aan boord van deze exclusieve Hyundai. De Hyundai XG debuteerde dit voorjaar in Nederland en vormt het topmodel boven de Sonata. Zowel de pers, als dealers en klanten zijn enthousiast over de kwaliteiten van de grote Hyundai. Zijn comfortniveau en dynamische kwaliteiten staan op grote hoogte. Met de uitbreiding van de XG-modellijn met de 2,5 liter krachtbron en een aangepaste verkoopprijs brengt Hyundai-importeur Greenib Car het model binnen bereik van een bredere groep automobilisten. Acceleratie De 2,5-liter zescilinder deltamotor telt 24 kleppen en is gemaakt van aluminium. De krachtbron (in productie sinds 1998) is een ontwerp uit eigen stal. De zescilinder weegt 152 kilo (zonder vloeistoffen). Desondanks staat het blok zijn mannetje met een vermogen van 120 kW/163 pk (6.000 tpm) en een koppel van 230 Nm (4.100 tpm). Het verbruik bedraagt gemiddeld 9,8 liter per honderd kilometer. De motor levert bij elk toerental volop trekkracht voor een moeiteloze acceleratie. Mede daardoor reageert de XG vlot op het gaspedaal. De topsnelheid van 215 km/u en de acceleratie vanuit stilstand tot honderd kilometer per uur in 10,1 seconden onderstrepen het potentieel van de XG 2.5i V6. De beide voorwielen worden door triangelvormige wieldraagarmen op hun plek gehouden. Multi-link wielophanging achter zorgt voor een juiste mix van comfort en controle. Zowel voor als achter heeft de XG een stabilisatorstang. Elektronica voorkomt dat de auto in bochten overhelt en bij afremmen voorover duikt door regeling van een klep in de schokdempers. Het remsysteem bestaat uit schijven rondom, ABS en elektronische remdrukverdeling (EBD). De abs-sensoren meten tevens of bij het accelereren geen snelheidsverschil tussen de wielen onderling optreedt (wielspin). Als dat het geval is zorgt de elektronische tractiecontrole voor het afremmen van het doorslippende wiel en reductie van het koppel. Veiligheidsniveau Het hoge actieve veiligheidsniveau van de XG 2.5i V6 wordt aangevuld met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen als driepuntsveiligheidsgordels (met begrensde gordelspanners voor), dubbele airbags, zij-airbags, stalen balken in de portieren en een ijzersterke veiligheidskooi. Een sensor in de passagiersstoel herkent of er een opzittende is en geeft dit door aan de elektronica van de airbag. Het interieur van de XG kenmerkt zich door zowel veel ruimte als maximaal comfort. Hout en leer in combinatie met elegante kleuren en vormen dragen bij aan het rijplezier. Het ontbreekt de inzittenden daarbij aan niets. Automatische klimaatregeling, cruise control, verwarmbare en elektrisch verstelbare stoelen, leer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, cruise control: de XG 2.5i V6 beschikt over een lange lijst comfortabele standaardvoorzieningen. Zowel qua prijs en qua prestaties als comfort- en veiligheidsniveau kan de nieuwkomer zich moeiteloos in de markt handhaven.