Dominante marktpositie Xerox na overname Tektronix CPID

Datum nieuwsfeit: 10-01-2000

Persbericht

US$ 925 miljoen - grootste acquisitie in geschiedenis Xerox: Xerox verwerft dominante marktpositie met overname Tektronix CPID

Amstelveen, 10 januari 2000 – Xerox wordt HP’s grootste en sterkste concurrent in de markt voor kleurenprinten in de kantooromgeving. The Document Company maakte enkele dagen geleden de definitieve overname bekend van Tektronix’ Colour Printing and Imaging Division (Tektronix CPID). Met de overname is een bedrag gemoeid van US$ 925 miljoen, door balansaanpassingen US$ 25 miljoen minder dan de eerder in september 1999 aangekondigde overnameprijs. Het is Xerox’ grootste overname in de documentmarkt ooit. Tegelijkertijd heeft Xerox een nieuw bedrijfsonderdeel opgericht onder de naam Office Printing Business (OPB), waarin de technologieën, marketingcreativiteit en distributiekanalen van de beide organisaties gezamenlijk zullen worden ondergebracht.

Met de acquisitie van de Tektronix toonaangevende productlijn van kleurenprinters pakt Xerox de tweede plaats achter HP in de wereldwijde markt voor kleurenprinten in de kantooromgeving. De kleurenprinters van Tektronix vormen samen met Xerox eigen groeiende aanbod van zwart/wit netwerkprinters een volledig assortiment voor de kantooromgeving dat wereldwijd via meer dan 16.000 resellers wordt afgezet.

"Met de kracht van ons eigen merk en de productlijn en distributiecapaciteit van Tektronix zijn we in de markt voor kantoorprinters een onverslaanbare partij" aldus Rick Thoman, Xerox’ president en CEO. "Xerox beschikt nu over de bouwstenen voor hoge groeicijfers en succes in een markt met enorme expansie."

De eerste agressieve, geïntegreerde acties staan inmiddels al op stapel. Zo zal Xerox: Š in 2000 verschillende nieuwe kleuren- en zwart/wit netwerkprinters introduceren met concurrerende voordelen; Š haar driejarige ‘Total Satisfaction Guarantee’ uitbreiden naar nieuwe printers die voortkomen uit de overname en integratie; Š technologie uitwisselen tussen research & development-teams - Xerox verwerft met de overname meer dan 430 Tektronix CPID-patenten in solid-ink en afdruktechnologie; Š een wereldwijde multimiljoenen-reclamecampagne starten en een gezamenlijk proces opstarten voor het verdelen van leads en aanbestedingen; Š creatieve marketingprogramma’s ondersteunen en uitbreiden, zoals Tektronix’ ‘FreeColourPrinters.com’-initiatief en Xerox’ lease-programma voor end-users; Š de meest aantrekkelijk marges, incentives en kortingen bieden aan top-partners door de beste onderdelen van de wederzijdse resellerprogramma’s samen te voegen; Š wereldwijd gecombineerde klant/reseller-conferenties organiseren.

Gerry Perkel, voormalig president van Tektronix CPID, wordt president van het nieuwe Xerox Office Printing Business. Hij rapporteert aan Jim Firestone, president van de Xerox Channel Group, onderdeel van Xerox’ General Market Operations met een omzet van US$ 6 miljard. In het management van OPB zullen ervaren top executives van zowel Tektronix als Xerox plaatsnemen.

Xerox en Tektronix in Nederland
Tektronix CPID telt wereldwijd 2400 medewerkers, waarvan ruim 100 bij de Nederlandse vestiging Tektronix Distribution Europe B.V. in Heerenveen. Deze organisatie zal overgaan naar Xerox Office Printing Distribution B.V., onderdeel van Xerox Holding (Nederland) B.V. Er zullen geen wijzigingen optreden in de locatie of operationele organisatie.

Xerox Office Printing Business
Xerox Office Printing Business richt zich op de snelgroeiende markt voor kleuren- en zwart/wit printers, van de kantoor- en netwerkomgeving tot de grafische sector. OPB ontwikkelt en verkoopt het gecombineerde assortiment van Xerox en Tektronix netwerkprinters. De organisatie beheert daarnaast de gemeenschappelijke wereldwijde distributie- en resellerkanalen. OPB is gevestigd in Wilsonville, Oregon in de Verenigde Staten en telt wereldwijd 3000 medewerkers.

The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers - zowel zwart/wit als (steun)kleur - en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket document outsourcing diensten, op het gebied van documentproductie, documentbeheer, workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de SOHO-, kantoor-, productie- en service-omgeving is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1998 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,4 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (verkooporganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.000 mensen werkzaam.
___________________________________________________________________________

Noot voor redacties