FOX Kids Europe start tv-kanaal in Italie

Datum nieuwsfeit: 10-01-2000

10 januari 2000

FOX KIDS START TV-KANAAL IN ITALIË

HILVERSUM - FOX Kids Europe N.V., het toonaangevende pan-Europese kids entertainmentbedrijf, gaat uitzenden in Italië. Hiermee zal het bereik en de naamsbekendheid in Europa verder toenemen. FOX Kids Italië gaat op 1 april 2000 van start en voorziet vanaf dat moment 400.000 abonnees van FOX Kids programma's via het pay-TV kabelnet en satelliet. Door de uitbreiding in Italië het bereik van FOX Kids-kanalen in één keer vergroot tot 16 miljoen huishoudens in dertig markten in Europa en het Midden-Oosten. De uitzendingen worden dan verzorgd in elf talen. De programma's in Italië zullen in de taal van het land worden gebracht.

Gelijktijdig met de komst van de nieuwe zender zullen FOX Kids' online-activiteiten van start gaan. Op dit moment wordt tevens gewerkt aan een nieuwe website die volledig is toegesneden op de Italiaanse markt. De website is bestemd voor de jeugd in de leeftijd van twee tot veertien jaar. De site zal eveneens een nationaal karakter hebben en aandacht besteden aan plaatselijke activiteiten, zoals wedstrijden, competities, discussies en verenigingsleven. Uiteraard wordt de site ook gebruikt om de zender op allerlei manieren te ondersteunen. Andere toepassingen op het gebied van de nieuwe media zijn hier volop in ontwikkeling. Acht FOX Kids-websites in Groot-Brittannië, Nederland, Frankrijk, Spanje, Zweden, Denemarken, Noorwegen en Polen bieden nu een pakket aan dat volledig is afgestemd op deze nationale markten.

De nieuwe zender en website in Italië zullen worden beheerd door een team in Rome dat onder leiding staat van Francesco Nespega, die met ingang van vandaag tot Managing Director FOX Kids Italië is benoemd. Hij heeft de afgelopen twee jaar al als adviseur voor FOX Kids Europe gewerkt.

Ynon Kreiz, CEO FOX Kids Europe, is zeer ingenomen met de nieuwste aanwinst: 'Het nieuwe kanaal zal onze aanwezigheid in Italië aanzienlijk versterken, waardoor we al onze activiteiten in de Italiaanse markt verder kunnen ontwikkelen en uitbreiden. Voorbeelden zijn het Internet, programmadistributie en de verkoop van consumentenproducten. Als toonaangevend kids pan-Europees entertainmentbedrijf, willen we snel blijven groeien in alle marktsegmenten in heel Europa en het Midden-Oosten. Met de komst van deze zender in zo'n belangrijk land liggen we zelfs voor op ons ambitieuze schema.'

FOX Kids Europe gaat uit van het principe dat de inhoud van de programma's volledig moet zijn toegesneden op de nationale wensen. Dat geldt dan ook voor FOX Kids Italië, die Italiaanstalige programma's zal uitzenden die zijn aangepast aan de nationale omstandigheden. Het kanaal zal dagelijks vijftien uur lang (van 6 tot 21 uur) te zien zijn. Meisjes en jongens in de leeftijd van twee tot veertien jaar wordt een aanbod voorgeschoteld dat uiteenloopt van avontuurlijke actieseries, comedy, films 'uit de oude doos', dramaseries, programma's over mysterieuze zaken en kleuterprogramma's tot educatieve programma's. De programmering bestaat deels uit tekenfilms. Bekende titels uit de Saban library, zoals Goosebumps, Power Rangers, Spiderman en Eek the Cat, maken onderdeel uit van het aanbod.

Francesco Nespega, die de lancering van FOX Kids Italië voorbereidt, beschikt over veel ervaring in de Italiaanse amusementssector. Van 1995 tot 1997 fungeerde hij als Directeur Televisie bij Cecchi Gori, een grote Italiaanse mediagroep die twee nationale tv-zenders (Tele Montecarlo en TMC2) bezit. Het jaar daarvoor gaf hij leiding aan het kantoor in Los Angeles van Mediaset, waar hij tevens verantwoordelijk was voor de inkoop. Tussen 1991 en 1994 werkte hij als Hoofd Financiën bij PentAmerica, een filmproductie en -distributiebedrijf in Los Angeles dat eigendom is van Cecchi Gori en Berlusconi.

ACHTERGRONDINFORMATIE
FOX Kids Europe N.V. is een toonaangevend geïntegreerd entertainmentbedrijf dat zich richt op kinderen in heel Europa via nationale tv-zenders, programmadistributie, verkoop van consumentenproducten en Internet-activiteiten. Het bedrijf gaat uit van het principe dat de inhoud van de programma's moet zijn aangepast aan de nationale wensen. FOX Kids maakt gebruik van zijn eigen Saban library, één van 's werelds bekendste en grootste verzameling kinderprogramma's (meer dan 5.800 afleveringen).

FOX Kids Europe N.V. staat genoteerd aan de beurs in Amsterdam sinds 18 november 1999.

Kanalen
FOX Kids Europe exploiteert tv-zenders en produceert programma's, bestemd voor de jeugd van twee tot veertien jaar. Het pakket van elke zender is volledig afgestemd op de nationale kijkers. Kortom, er wordt rekening gehouden met plaatselijke kijkgewoontes, de smaak van de kids, de wensen van de ouders en culturele trends. Via kabel en satelliet worden nu 15 miljoen huishoudens in negenentwintig landen bereikt. De uitzendingen worden verzorgd in tien talen. Tot de belangrijkste markten behoren Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland, Scandinavië, Spanje, Polen en diverse landen in Midden- en Oost-Europa.

Programmadistributie
FOX Kids Europe is één van de belangrijkste leveranciers van kinderprogramma's in Europa. Titels uit de Saban library vinden aftrek bij meer dan tachtig kabel-, satelliet- en aardse televisiezenders in dertig verschillende markten in heel Europa en het Midden-Oosten. De Saban library omvat wereldberoemde titels zoals Power Rangers, Spiderman, The New Adams Family, Inspector Gadget en Goosebumps. De bijbehorende rechten gelden voor alle markten in Europa en het Midden-Oosten, inclusief de rechten voor vele andere mediavormen.

Consumentenproducten
FOX Kids Europe verkoopt tal van consumentenproducten waaronder speelgoedartikelen, merchandising en video's in 24 Europese landen. Het bedrijf heeft vestigingen in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Italië, terwijl de andere markten worden bediend door onafhankelijke agentschappen. Veel van de producten zijn afgeleid van de titels uit de Saban library, waaronder bekende programma's als Power Rangers, Mystic Knights and Princess Sissi. Daarnaast vertegenwoordigt FOX Kids Europe andere bedrijven die rechten op consumentenproducten bezitten.

Internet
De Internet-activiteiten van FOX Kids Europe ontwikkelen zich in een snel tempo. Het bedrijf maakt daarbij volop gebruik van zijn sterke kanten: kwalitatief hoogstaande content, commercials en andere publiciteit op de eigen zenders, verkoop van consumentenproducten en belangrijke Internet-faciliteiten, ontwikkeld door de Amerikaanse en internationale divisies van FOX Family Worldwide. FOX Kids Europe opereert nu acht websites die op de nationale markten zijn afgestemd van respectievelijk Groot-Brittannië, Nederland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Spanje en Polen. Er zijn plannen in de maak voor het opstarten van nog meer websites in andere belangrijke markten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Investor Relations Department
FOX Kids Europe N.V. in Groot-Brittannië