Apple onthult nieuwe besturingssysteem Mac OS X

Apple Benelux

Think different.

Apple onthult Mac OS X

Nieuw besturingssysteem beschikt over revolutionaire Aqua-gebruikersinterface

Bunnik, 10 januari 2000 - Apple heeft zijn leidende rol op de markt voor besturingssystemen voor personal computers opnieuw bevestigd met de onthulling van Mac OS X, het nieuwe Macintosh besturingssysteem. Steve Jobs demonstreerde Mac OS X aan een publiek van meer dan 4000 mensen tijdens zijn openingstoespraak op Macworld Expo. Meer dan 100 ontwikkelaars, waaronder Adobe en Microsoft, hebben inmiddels hun steun toegezegd aan het nieuwe besturingssysteem. Macintosh software-ontwikkelaars ontvangen eind deze maand een prerelease-versie van Mac OS X, terwijl de uiteindelijke versie deze zomer op de markt zal worden gebracht.

Mac OS X is een geheel nieuwe implementatie van het Macintosh besturingssysteem. Het beschikt over de nieuwste technologieën, waaronder een geheel nieuwe gebruikersinterface met de naam "Aqua". Mac OS X is ontwikkeld om het werken met computers voor consumenten nog eenvoudiger te maken en de mogelijkheden voor professionele gebruikers nog verder uit te breiden. Mac OS X zal de huidige implementatie van het Macintosh besturingssysteem gedurende de komende twaalf maanden volledig gaan vervangen.

"Consumenten zullen enthousiast zijn over de eenvoud van Mac OS X, terwijl professionele gebruikers verbaasd zullen staan over de vele mogelijkheden", aldus Steve Jobs, Apple's interim-CEO. "Apple geeft met zijn innovatieve technologieën opnieuw de toon aan op de markt voor besturingssystemen voor personal computers."

De door Apple ontwikkelde Aqua-interface vormt een belangrijke stap in de ontwikkeling van gebruikersinterfaces, zoals ook verwacht mag worden van het bedrijf dat in 1984 met de oorspronkelijke Macintosh aan de wieg stond van de personal computer. Onderdeel van Aqua is de "Dock" - een geheel nieuwe manier om de meest uiteenlopende informatie, variërend van programma's en documenten tot websites en streaming video, te ordenen. Aqua beschikt verder over een geheel vernieuwde Finder die het opslaan, ordenen en terugvinden van bestanden op computers, lokale netwerken en het Internet sterk vereenvoudigt. Aqua ziet er schitterend uit: het bevat lichtgevende en semi-transparante elementen, zoals knoppen, schuifbalken en vensters, met vloeiende animaties voor een nog fraaiere weergave.

Aqua maakt gebruik van het nieuwe grafische systeem van Mac OS X, dat beschikt over volledig vernieuwde 2D-, 3D- en multimediamogelijkheden. Voor de weergave van 2D-beelden wordt gebruikgemaakt van een nieuw grafisch systeem van Apple, "Quartz", dat is gebaseerd op de PDF-Internet-standaard. Mac OS X beschikt hierdoor als eerste besturingssysteem over real-time PDF-rendering, anti-aliasing en compositing. De 3D-weergave is gebaseerd op OpenGL, de meestgebruikte 3D-technologie, terwijl voor multimedia gebruik wordt gemaakt van de QuickTime-industriestandaard voor digitale multimedia.

Het hart van Mac OS X wordt gevormd door Darwin, de geavanceerde systeemkernel van Apple. Darwin lijkt op Linux en maakt gebruik van hetzelfde Free BSD Unix ondersteunings- en open source-model. Darwin voorziet het Mac OS van een geheel nieuwe basis. Het biedt Mac-gebruikers beveiligd geheugen voor grotere betrouwbaarheid, preemptive-multitasking voor soepeler gebruik van meerdere programma's tegelijk en TCP/IP-netwerkmogelijkheden die volledig aan de Internet-standaard voldoen. Mac OS X is hierdoor het meest betrouwbare en robuuste Apple besturingssysteem ooit.

Geleidelijke overgang
Apple heeft er bij het ontwerp van Mac OS X zorg voor gedragen dat klanten en ontwikkelaars geleidelijk van het huidige Mac OS naar Mac OS X kunnen overstappen. Meer dan 13.000 bestaande Macintosh programma's kunnen in ongewijzigde vorm onder Mac OS X worden gebruikt. Om volledig gebruik te kunnen maken van de nieuwe functies van Mac OS X moeten ontwikkelaars hun programma's echter aanpassen aan "Carbon", de bijgewerkte versie van de API's (Application Program Interfaces) die worden gebruikt voor de ontwikkeling van Macintosh programmatuur. Apple verwacht dat Carbon-versies van de meeste populaire Macintosh programma's deze zomer verkrijgbaar zullen zijn.

Ondersteuning van ontwikkelaars
Apple kondigde tevens aan dat meer dan 100 toonaangevende ontwikkelaars hun steun hebben toegezegd aan het nieuwe besturingssysteem, waaronder Adobe, Agfa, Connectix, id, Macromedia, Metrowerks, Microsoft, Palm Computing, Quark, SPSS en Wolfram.

Beschikbaarheid
De introductie van Mac OS X vindt gedurende een periode van twaalf maanden plaats. Macintosh ontwikkelaars hebben al twee prerelease-versies van de programmatuur ontvangen en zullen later deze maand een derde prerelease ontvangen - de eerste versie waarvan Aqua onderdeel uitmaakt. Ontwikkelaars kunnen de uiteindelijke bèta-prerelease deze lente tegemoet zien. Mac OS X zal deze zomer als afzonderlijk programma op de markt komen en zal vanaf begin 2001 standaard op alle Macintosh-computers worden meegeleverd. Mac OS X is geschikt voor alle Apple Macintosh computers met een PowerPC G3- of G4-processor en vereist minimaal 64 MB RAM-geheugen.

Noot voor redacties