Thermphos International B.V. door MBO op eigen benen

NPM Capital

Vlissingen, 10 januari 2000

Thermphos International B.V. door MBO op eigen benen

Met de verkoop van Thermphos International B.V. verkocht Celanese AG onlangs haar activiteiten op het gebied van fosfor en fosforderivaten aan een consortium van investeerders en het management in de vorm van een Management Buy-Out. Formeel zal de overdracht eind januari geëffectueerd worden. De Raad van Bestuur wordt gevormd door de heren Jelle Groenink (operations, personeel en woordvoerder namens de Raad van Bestuur), Henk Capello (financiën, administratie en inkoop) en Carlos Galeano (verkoop en marketing). De huidige managing director, Claus Sadowski, zal zich begin 2000 uit de dagelijkse gang van zaken van de onderneming terugtrekken, maar als aandeelhouder en gedelegeerd commissaris nauw bij het bedrijf betrokken blijven.

Het MBO wordt ondersteund door een consortium van investerings-maatschappijen (ABN-AMRO Participaties B.V. , Gilde Buy-Out Fund B.V., NPM Capital N.V.) en N.V. DELTA Nutsbedrijven, een belangrijke energieleverancier in Nederland.

Thermphos omvat de voormalige fosforactiviteiten van Celanese met productievestigingen in Vlissingen (Nederland), waar ook het hoofdkantoor van de firma is, Knapsack en Frankfurt (Duitsland), Buenos Aires (Argentinië) en Xuzhou (China).

Het bedrijf, met een jaaromzet (1999) van 550 miljoen NLG en wereldwijd 900 medewerkers, is de enige Europese producent van elementaire fosfor en heeft een aanzienlijke marktpositie op het gebied van fosforderivaten, fosforzuur en natriumtripolyfosfaat.

Celanese heeft al enige tijd geleden aangegeven de portfolio van Thermphos niet als haar kernactiviteit te beschouwen en te kennen gegeven de firma te willen verkopen. Het management is dan ook zeer ingenomen met het besluit van Celanese om voor het MBO te kiezen en is van mening, dat deze verandering van eigenaar aanzienlijke mogelijkheden voor het bedrijf biedt verdere kansen op de markt waar te nemen en te optimaliseren.

De samenwerking met het kapitaalkrachtige consortium geeft het nu onafhankelijke Thermphos de nodige kracht en sterkte om nieuwe mogelijkheden te benutten en investeringen en allianties actief en snel uit te voeren.
De nieuw verworven zelfstandigheid van de onderneming komt op een tijdstip, waarop de fosfor- en fosfaatindustrie zich wereldwijd in een ingrijpende veranderingsfase bevindt, die nieuwe wegen en mogelijkheden biedt.

Thermphos International B.V. is een wereldwijd opererende onderneming in de industriële chemie met hoofdkantoor in Nederland. De firma heeft een leidende positie op het gebied van haar voornaamste producten en beschikt over uitstekende productietechnologie. De portfolio bestaat uit elementaire fosfor en fosforderivaten, fosforzuur en natriumtripolyfosfaat. Fosfor en fosforderivaten vinden hun toepassing in gewasbeschermings- en farmaceutische producten, vlamwerende en flotatiemiddelen en als additieven in smeermiddelen en verfproducten. Fosforzuur vindt zijn weg in de metaalbewerking en oppervlaktebehandeling en als additief in levensmiddelen, terwijl natriumtripolyfosfaat voornamelijk wordt ingezet in wasmiddelen en industriële reinigingsproducten. In 1999 behaalde Thermphos met rond 900 medewerkers een omzet van ongeveer 550 miljoen NLG. De onderneming heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland, Argentinië en China.

Voor meer informatie:
dhr J. Groenink of H. Capello