Forumdiscussie "Personeel krijgen" tijdens Horecava 2000

Datum nieuwsfeit: 11-01-2000

Zoetermeer, 11 november 1999

Forumdiscussie "Personeel krijgen, personeel houden" tijdens Horecava 2000

Employability en veiligheid zijn sleutelwoorden tijdens de SVH Manifestatie, die in 2000 voor de vierde keer wordt gehouden. De manifestatie vindt plaats tijdens de Horecava van 10 tot en met 13 januari en wordt samen met Amsterdam RAI georganiseerd door de SVH. Plaats van handeling zijn de Zuidhal, het Europa Restaurant en enkele dichtbijgelegen congreszalen.

De manifestatie bestaat uit verschillende onderdelen. SVH Plaza omvat komend jaar twee themapaviljoens: "Veiligheid" en "Employability". In het themapaviljoen Employability wordt het huidige kennisniveau van bezoekers getoetst en worden diverse hulpmiddelen aangereikt om dit niveau te verhogen en te verbreden.

Het gaat hierbij onder meer om vakboeken, examens, diverse trainingen, onderwijs via Internet en leren op de werkplek. In het themapaviljoen Veiligheid laat de SVH in verschillende presentaties een heel scala aan producten en diensten zien die ondernemers en werknemers helpen bij een veilige werkomgeving. In een speciaal gebouwde boksring worden situaties nagespeeld waarin veiligheid centraal staat.

Verder zal het Landelijk Orgaan Beroepsonderwijs Horeca, Toerisme en Voeding (LOB HTV) zich tijdens de SVH Manifestatie voor het eerst als zelfstandige organisatie presenteren. Tijdens de beurs zal daarom het logo van het LOB HTV feestelijk worden onthuld. Het LOB informeert bezoekers over het kwaliteitszorgsysteem voor leerbedrijven, het zijn en worden van erkend leerbedrijf, over het verkrijgen van de juiste leerlingen voor het bedrijf en over de Leerplaatsenbank op Internet. In de stand van het LOB hangen verder de foto's van de genomineerde Leerbedrijven van het Jaar 2000.

Op dinsdag 11 januari vindt van 11.00 tot 12.30 uur de forumdiscussie "Personeel krijgen, personeel houden" plaats. Het tekort aan vakbekwaam personeel in de horeca groeit. Ondernemers zullen enerzijds moeten investeren in het aantrekken van nieuwe medewerkers en anderzijds het huidige personeel flexibel en voldoende vakbekwaam moeten houden. Dat vereist zowel korte- als langetermijninvesteringen, die zullen leiden tot meer en betere instroom en tot een langere "verblijfsduur" van werknemers in de horeca. Het effect bij potentiële en huidige werknemers van een beter imago - een bedrijfstak die professioneel in haar medewerkers investeert - is in het belang van alle horecasectoren. Het zoeken en vinden van oplossingen in dit kader staat centraal tijdens de forumdiscussie, een interactieve, praktijkgerichte bijeenkomst onder leiding van televisiepresentator Gregor Bak.

Ook de wedstrijden Kastelein van de Toekomst, Fastfood Talent Trofee en het Nationaal Kampioenschap voor Jonge Koks en Gastheren/-vrouwen 2000 maken weer deel uit van de SVH Manifestatie. Op maandag 10 januari strijden kandidaten om de titel Kastelein van de Toekomst. Tijdens de prijsuitreiking later die dag wordt tevens bekendgemaakt welk bedrijf uit de sector café/bar in 2000 tot Leerbedrijf van het Jaar wordt uitgeroepen. De wedstrijd Fastfood Talent Trofee vindt plaats op woensdag 12 januari. Tijdens de prijsuitreiking wordt bekendgemaakt welk bedrijf uit de sector fastfood zich in 2000 Leerbedrijf van het Jaar mag noemen. Op de eerste twee dagen van de SVH Manifestatie (10 en 11 januari) vinden de halve finales plaats van het Nationaal Kampioenschap voor Jonge Koks en Gastheren/-vrouwen in Opleiding. Op de laatste Horecavadag (donderdag 13 januari) wordt de finale van dit kampioenschap gehouden. Tijdens de prijsuitreiking worden de Leerbedrijven van het Jaar in de sectoren restaurants en hotels bekendgemaakt.