General Motors volledig eigenaar van Saab

General Motors volledig eigenaar van Saab

(11 Januari 2000)

PERSBERICHT:

General Motors heeft vandaag aangekondigd dat het voornemens is gebruik te maken van de optie om de resterende 50 procent van de Saab Automobile AB aandelen te verwerven. Deze waren tot nu toe in handen van Investor AB, de Zweedse Industriële Holding maatschappij waarmee General Motors het eigendom de laatste tien jaar heeft gedeeld. De GM groep zal per eind januari volledig eigenaar worden van Saab.

Tijdens onze tienjarige partnerschap met Saab hebben wij een groeiend succes op de markt waargenomen, alsmede een internationaal versterking van Saab als automobiel-merk, verklaarde GM President en Chief Operating Officer G. Richard Wagoner, Jr. Wij hebben een fantastische relatie met Saab en waarderen onze associatie met Investor, onze joint-venture partner. Gedurende deze tijd heeft Saab haar unieke merk-identiteit behouden terwijl wij gebruik hebben kunnen maken van synergieën op het gebied van marketing, inkoop en product-ontwikkelingen. Deze volgende, logische stap, het omzetten van onze optie in een volledig eigendom, is bedoeld om nog sneller nieuwe en innovatieve Saab producten te ontwikkelen, waardoor een nog grotere bijdrage wordt geleverd aan een wereldwijde diversiteit waar het resources, ervaring en producten betreft.

Saab Automobile AB werd op 15 maart 1990 een 50-50 joint venture, waarbij de GM Group de helft van de aandelen in bezit kreeg en Saab-Scania AB de andere helft. Saab-Scania ging in 1991 over in eigendom van Investor AB. Saab heeft een sterk modelprogramma, unieke merkeigenschappen en neemt in ons merk- en productaanbod een belangrijke positie in, zei Michael J. Burns, President GM Europe. Net zoals Saab profiteert van de wereldwijde ervaring en resources van GM, zo levert de specifieke, doelgerichte merk- en productbenadering van Saab en haar ervaring op het gebied van turbotoepassingen een belangrijke bijdrage voor GM op een wereldwijde basis.

In 1999 produceerde Saab bijna 128.000 autos. De productiefaciliteiten in Zweden bevinden zich in Trollhättan (Saabs hoofdkwartier) voor de 9-3 en 9-5 modellen, Södertälje (motoren) en Gothenburg (transmissies). Daarnaast wordt de 9-3 Convertible geassembleerd bij Valmet Automotive in Uusikaupunki, Finland.
Saab verschaft wereldwijd werkgelegenheid aan bijna 10.000 medewerkers en wordt in 50 landen op de markt gebracht. De belangrijkste markten voor Saab zijn de Verenigde Staten, Engeland, Zweden en Duitsland.