Forumdiscussie SVH trekt 300 bezoekers

Datum nieuwsfeit: 11-01-2000
www.svh.nl/Actueel/PersInformatie/2000Januari/11-01.htm

Zoetermeer, "Personeel krijgen, personeel houden". Dat is de 11 januari 2000 titel van een forumdiscussie die plaatsvond op dinsdagochtend 11 januari in Amsterdam RAI in het Forumdiscussie kader van de SVH Manifestatie, als onderdeel van de 'Personeel krijgen, Horecava 2000. De bijeenkomst, bijgewoond door zo’n personeel houden' 300 bezoekers, werd georganiseerd door SVH en was trekt 300 bezoekers bedoeld voor horecaondernemers en -managers en andere geïnteresseerden. Deelnemers aan de forumdiscussie waren vier Amsterdamse horecaondernemers en -managers die evenzovele sectoren vertegenwoordigen: Peter van der Bijl van café Het Paleis, Henk de Geus van McDonald’s, George Lodewijks van restaurant Lucius en Joep Peeters van Holiday Inn Amsterdam. Discussieleider Gregor Bak interviewde hen over hun employabilitybeleid; tevens werden door middel van video-opnames medewerkers van de ondernemers en managers aan het woord gelaten.

Aanleiding voor de forumdiscussie is het nijpende tekort aan vakbekwaam personeel in de horeca. Ondernemers zullen niet alleen meer inspanningen moeten verrichten om (jonge) mensen te interesseren voor een vacature, ook moeten zij bewust gaan investeren in de professionalisering van de medewerkers die zij al in dienst hebben. Niet alleen worden medewerkers daardoor mobieler, ook kunnen ze zo flexibeler inspelen op veranderingen waarmee bedrijven te maken hebben. Ondernemers die hun medewerkers in staat stellen zich verder te professionaliseren, dienen uiteindelijk hun eigen bedrijfsbelang: ze vergroten daardoor de binding tussen bedrijf en werknemer, maar tevens voorkomen ze dat ze "blijven zitten" met werknemers die nergens anders terecht kunnen. Dat komt het rendement van hun bedrijf ten goede, alsmede hun imago als werkgever, wat zich uiteindelijk weer vertaalt in meer en betere instroom.

Tijdens de forumdiscussie lag de nadruk op het aandragen van oplossingen: na afloop hadden de aanwezigen diverse ideeën opgedaan die ze meteen in de praktijk konden brengen. De tips hadden zowel betrekking op het element "personeel krijgen" als op "personeel houden". In het kader van het eerste aandachtspunt noemden de forumleden middelen als adverteren via internet, het organiseren van een wervingsevenement en het motiveren van oud-werknemers die uit de kleine kinderen zijn om weer in dienst te treden. Middelen om personeel te binden aan het bedrijf, zijn volgens de forumleden: bewust streven naar een kleine overbezetting, zodat geen roofbouw op de medewerkers hoeft te worden gepleegd, belangstelling en respect tonen voor personeelsleden en hen stimuleren zich constant verder te ontwikkelen, met als mogelijk effect dat zij elders aan de slag kunnen of voor zichzelf gaan beginnen. Forumlid Peter van der Bijl gaat zelfs zover dat hij zijn bedrijfsleiders aan het einde van hun contract bewust geen vast dienstverband aanbiedt. "Het is zowel hun belang als het mijne om na een paar jaar afscheid van ze te nemen, ook al doen ze hun werk goed", aldus Van der Bijl.