Nieuwe Volvo V70 wereldprimeur

Datum nieuwsfeit: 11-01-2000
AutoRai

Nieuwe Volvo V70 wereldprimeur 11-1-00.
De klant van de 21e eeuw stelt hoge eisen: hij of zij verwacht van een auto dat hij veilig is en het milieu zo min mogelijk belast. Met andere woorden: klanten van vandaag willen een auto die verantwoord is voor mens en samenleving. Ruim, veelzijdig en geschikt voor een actief gezinsleven aan de ene kant en mooi, comfortabel en dynamisch aan de andere kant. Volvos reactie: de nieuwe V70 de compromisloze estate. Voor de nieuwe Volvo V70 is gebruik gemaakt van het platform van de Volvo S80; niettemin is deze estate geheel afzonderlijk van de S80 ontwikkeld, met een verschillende wielbasis. Oftewel: de jongste Volvo is géén afgeleide versie van een sedan, maar een doelgericht ontwikkelde estate. Compromisloos en uniek. Het concept is minstens zo uniek: een auto die van binnen minstens zo ruim is als zijn concurrenten, maar die van buiten toch zon tien centimeter korter is. Echter, ook zonder deze centimeters is de Volvo V70 de veiligste estate die Volvo ooit heeft gebouwd waarschijnlijk is dit zelfs de allerveiligste estate die ooit gebouwd is. Het feit dat de auto een aantal centimeters korter is, biedt belangrijke voordelen. Om te beginnen een grotere torsiestijfheid van de carrosserie. Verder was het mogelijk om de gewichtsverdeling zo aan te passen dat nieuwe en verbeterde veiligheidstoepassingen mogelijk werden. Minder centimeters, meer veiligheid. Een lastige opgave, maar mogelijk, door met name het voorste deel van de auto efficiënter in te delen. De voorbumper bijvoorbeeld is zo ontwikkeld dat hij meer (bots)energie absorbeert over een kortere afstand. De filosofie van Volvo Cars is dat de techniek er is om de mens te dienen c.q. het leven te veraangenamen. Om de totale lengte zo veel mogelijk te reduceren is al het mogelijke gedaan om de bumpers zo min mogelijk te laten uitsteken. Dit heeft geresulteerd in een aantal creatieve oplossingen. Zo is de radiateur aan de voorzijde bijvoorbeeld opgehangen in elastische elementen. De radiateur zal hierdoor, bij een frontale aanrijding bij lage snelheid, naar achteren bewegen zonder dat hij meteen schade oploopt. Een ander noemenswaardig detail is de arm van de achterruitenwisser, die normaal gesproken iets buiten de bumperlijn uitsteekt. Dankzij een speciale veerconstructie zal de arm bij een botsing aan de achterzijde inveren, waardoor schade wordt voorkomen. De nieuwe Volvo V70 beschikt over diverse systemen die eveneens volgens dergelijke principes functioneren sommige zijn elektrisch, andere zuiver mechanisch. De carrosserie en het onderstel zijn hier voorbeelden van. De Volvo V70 heeft een eenvoudige maar functionele MacPherson-voorwielophanging, terwijl aan de achterzijde een Multi-link constructie is toegepast. In combinatie met de uiterst torsiestijve carrosserie zorgen deze ophangingssystemen voor een solide auto met een zeer voorspelbaar rijgedrag. De eerste Volvos V70 zijn leverbaar met twee verschillende onderstellen: Comfort (2.4 T en
2.5 D) of Dynamic (T5). Zelfs wanneer de auto zwaar beladen is en dat komt bij estates natuurlijk regelmatig voor en wanneer de bestuurder onverwacht moet uitwijken, blijft de auto veilig en betrouwbaar reageren. Een optimale interactie tussen MacPherson, Multi-link en carrosserie is hierbij van cruciaal belang. Eén van de problemen, inherent aan een vijfdeurs auto is de torsiestijfheid. Het feit dat Volvo bewust kiest voor een verticale achterklep maakt het er niet gemakkelijker op. Door de klep iets naar voren te kantelen kan de stevigheid van de carrosserie worden vergroot, maar dat gaat dan wel ten koste van de inhoud van de bagageruimte. Volvo is in dit opzicht niet bereid tot een compromis. De technische oplossing waarvoor Volvo in het geval van de nieuwe V70 heeft gekozen is daarom enigszins onverwacht. De verbindingen tussen carrosseriepanelen worden normaliter gepuntlast. Volvo heeft ditmaal gekozen voor een verlijming van de panelen. Dit biedt een aantal voordelen. In tegenstelling tot bij puntlassen loopt de verbinding nu door, waardoor de torsiestijfheid toeneemt. De verlijming vereist bovendien minder ruimte, waarvan met name de bagageruimte profiteert. Eén van de sterke kanten van de Volvo V70 is zijn comfort. Vanzelfsprekend is hij voorzien van de jongste generatie ergonomische stoelen, inclusief Whiplash Protection System (WHIPS), die veelzijdig verstelbaar zijn voor maximaal zitcomfort. Alle vijf de zitplaatsen beschikken over driepunts rolgordels en hoofdsteunen. Ook de klimaat- en audiosystemen behoren tot de beste in hun soort. Er is keuze uit verschillende klimaatsystemen, waarvan de geheel automatische ECC (Electronic Climate Control) de meest geavanceerde optie is. Op muziekgebied is er keuze uit vier niveaus. Aan de top van het programma is er het Dolby Surround® Pro Logic systeem. De audio-units bevinden zich in de middenconsole, samen met het klimaatsysteem. De Volvo V70 is ook leverbaar met volledig geïntegreerde autotelefoon. Een goede estate onderscheidt zich onder meer door de kwaliteit van de achterbank. Hij moet natuurlijk comfortabel zitten. Hij moet gemakkelijk kunnen worden neergeklapt, geheel of in delen. De laadvloer moet vlak zijn wanneer de achterbank is neergeklapt. Het moet niet nodig zijn de hoofdsteunen te verwijderen en ze op een aparte plek op te bergen. De achterbank van de nieuwe Volvo V70 is ontworpen met al deze punten in het achterhoofd. De achterste drie veiligheidsgordels zijn geïntegreerd in de leuning. Ook het veiligheidsnet voor de bagageruimte is hierin geïntegreerd. De gehele constructie is zo sterk dat het de immense krachten kan weerstaan die bij een ongeluk vrijkomen. Eén van de innovaties is dat de achterbankleuning in twee standen kan worden vergrendeld om indien nodig een paar extra centimeters laadruimte te creëren. In de ene stand is de leuninghoek ingesteld op maximaal comfort, in de andere heeft men een paar extra centimeters laadlengte. Tal van details in het interieur versterken het beeld van doordachte verfijning die deze nieuwe Volvo estate kenmerkt. Een aantal voorbeelden: · De nieuwe Volvo V70 kan worden uitgerust met een praktische houder voor een boodschappentas. Wanneer hij niet wordt gebruikt, kan hij worden weggeborgen onder de bagagevloer. · De auto kan ook worden voorzien van een tafeltje achterin. Wanneer het tafeltje niet nodig is, bevindt het zich onder de zitplaats midden achterin. · Achteraan de middenconsole bevindt zich een frame dat kan worden ingeklapt. Met een gewone plastic zak of een kleine vuilniszak is dit een prima afvalbakje voor onderweg. · Een kledinghanger in de vorm van een kleine knop aan de zijkant van de hoofdsteun rechts voorin. Heel eenvoudig eigenlijk, de bestuurder heeft zijn of haar jas(je) altijd binnen handbereik. De nieuwe Volvo V70 is naar alle waarschijnlijkheid de veiligste estate die nu op de markt verkrijgbaar is. Hij heeft hetzelfde veiligheidsdesign plus alle veiligheidsvoorzieningen die eerder op de Volvo S80 werden geïntroduceerd. Het gaat hierbij vanzelfsprekend om actieve én passieve veiligheid. Voor Volvo betekent veiligheid veel meer dan het toepassen van zo veel mogelijk verschillende voorzieningen tegelijk. Het gaat veel meer om de wijze waarop alle voorzieningen vanaf het begin zijn geïntegreerd in het totale concept van de auto. Voor een maximale veiligheid moeten actieve veiligheid, passieve veiligheid en beveiligingssystemen met elkaar samenwerken. Dynamic Stability & Traction Control (DSTC) is het systeem dat de auto op koers houdt, zelfs wanneer het glad is. Een hoeksnelheidssensor voelt wanneer de bewegingen van het stuurwiel niet overeenkomen met de koers van de auto. Met andere woorden: wanneer de auto in een slip dreigt te geraken. Het systeem remt dan één of meer wielen af, net zoveel als nodig is om de auto weer op koers te brengen. DSTC (een optie op de V70) is vooral nuttig wanneer de bestuurder hard moet remmen bij een uitwijkmanoeuvre. Het systeem helpt de bestuurder om de controle over de auto te behouden en het obstakel veilig te omzeilen. Een anti-blokkeer remsysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling (EBD) is natuurlijk standaard. De nieuwe Volvo V70 is, zoals alle nieuwe Volvo's, voorzien van WHIPS. Dit Volvo-stoelconcept houdt het bovenlichaam en het hoofd stabiel bij een aanrijding van achteren, waardoor de kans op whiplash-letsel aanzienlijk (met zon vijftig procent) wordt verkleind. Volvos Inflatable Curtain (IC) is ook standaard. Dit unieke side-impact beschermingsgordijn wordt in het geval van een zijwaartse aanrijding razendsnel opgeblazen, zodat het hoofd van de inzittende wordt opgevangen voordat het de binnenzijde van de autostructuur kan raken. IC beschermt voor- en achterinzittenden in gelijke mate. Een nieuw veiligheidssysteem in de Volvo V70 is de Dual Stage Airbag, een verdere verfijning van de samenwerking tussen veiligheidsgordel en airbag. Een sensor registreert de botsenergie en op basis daarvan wordt het opblazen van de airbag aangepast. Tegelijkertijd wordt de werking van de airbag gecombineerd met die van de veiligheidsgordel. Wanneer de botsing minder zwaar is, maar nog steeds voldoende zwaar om letsel te veroorzaken, wordt de airbag opgeblazen tot 70 procent van zijn volume. Dit betekent in de praktijk dat inzittenden, zeker de mensen die dicht bij het stuurwiel of dashboard zitten, veiliger en zachter worden opgevangen. Wanneer de botsing wél zwaar is, dan wordt de airbag volledig opgeblazen. Tegelijkertijd vervult de veiligheidsgordel zijn taak in het geheel. Op het moment van de botsing haalt de gordelspanner meteen alle vrije ruimte uit de gordel. Dan geeft de gordel een beetje ruimte om de inzittende zachtjes te kunnen opvangen, waarna de airbag de taken overneemt. De nieuwe Volvo V70 is ook uitgerust met ISOFIX bevestigingspunten, de internationale standaard voor de montage van baby- en kinderzitjes. Volvo introduceert meteen s werelds eerste kinderzitje met ISOFIX-bevestiging, waarbij het kind tegen de rijrichting in zit. Dit nieuwe kinderzitje is eigenlijk twee stoelen in één: · Een kleiner stoeltje voor kinderen tot negen maanden met een draaghendel die het meenemen en dragen vergemakkelijkt. · Een groter stoeltje voor kinderen van negen maanden tot drie jaar oud. Dit stoeltje heeft een verbeterd systeem voor de verstelling van de gordel en een speciale comfortstand voor slapende kinderen. Om wettelijke redenen is deze comfortstand niet mogelijk op stoeltjes die in de Verenigde Staten worden verkocht. Beide zitjes zijn bevestigd aan een frame dat op zijn beurt wordt bevestigd aan de ISOFIX-bevestiging van de auto. Snel en gemakkelijk precies wat ouders nodig hebben. Het belangrijkste voordeel van ISOFIX is wel het feit dat het de kans op een foutieve (lees: onveilige) montage sterk vermindert. Het spreekt voor zich dat Volvo vindt dat de stoel tegengesteld aan de rijrichting wordt gemonteerd. De allerkleinste kinderen, minder dan drie jaar oud, hebben een relatief groot hoofd en een nog niet volledig ontwikkelde nek. Dit betekent dat er een wezenlijke kans is op letsel of overlijden wanneer het kind in de rijrichting zit. Veiligheid kent nog een andere dimensie. Zoals de bescherming tegen diefstal en indringing. Ook in dit opzicht heeft de nieuwe Volvo V70 een aantal noemenswaardige systemen. Een paar voorbeelden: · Approach verlichting. Eén druk op de afstandsbediening is voldoende om de binnenverlichting en een aantal lampen aan de buitenzijde waaronder de lampen die zich aan de onderzijde van de buitenspiegelhuizen bevinden in te schakelen. Hierdoor wordt de omgeving van de auto goed verlicht. · Home Safe verlichting. Dit betekent dat het gebied rond de auto ongeveer 90 seconden na het verlaten van de auto verlicht blijft en daarna automatisch uitschakelt. · Gelaagde zijruiten voorkomen diefstal uit de auto. Het gelaagde glas in de zijruiten is buitengewoon moeilijk in te slaan. Het motorenpalet van de nieuwe Volvo V70 wordt gekenmerkt door de woorden efficiency, kracht en snelheid. Op het tijdstip van de introductie zijn drie vijfcilinder turbomotoren leverbaar. In de nabije toekomst zal het aanbod verder worden uitgebreid. De meest prestatiegerichte versie krijgt de naam T5. Dit is een vijfcilinder 2,3 liter turbo die 250 pk aan vermogen levert en een koppel van liefst 330 Nm. Toch is het brandstofverbruik relatief zeer gunstig: 9,3 liter/100 km gemiddeld volgens de EU 93/116-norm. Naast deze T5 zijn er een 2,4 liter light-pressure turbo en een 2,5 liter direct ingespoten turbodiesel. Later, rond de zomervakantie, zullen vijfcilinder motoren zonder turbo volgen. Een daarvan, de motor met 170 pk, voldoet dan aan de Amerikaanse ULEV (Ultra Low Emission Vehicle) normen. Zowel de 170 pk als de 140 pk motoren voldoen al aan de Europese emissie-eisen voor het jaar 2005. De Volvo V70 wordt op de markt gebracht met een speciaal voor de vijfcilinder motor ontwikkelde vijftraps automatische transmissie. De transmissie past de schakelmomenten automatisch aan de rijstijl van de bestuurder aan. De winter-stand vereenvoudigt het wegrijden van een glad wegdek. Met de Geartronic automaat is het ook mogelijk om handmatig te schakelen. Deze transmissie is leverbaar voor alle turbo benzine-uitvoeringen van de Volvo V70. De handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen is van het type M56. De nieuwe Volvo V70 is uitgerust met een aantal technische voorzieningen die hem schoner maken van binnen en van buiten. Dit schoon van binnen én van buiten concept is nu consequent toegepast op twee Volvos: de S80 en (nu) de V70. In een tijdperk waarin steeds meer mensen aan allergieën lijden, is het voor Volvo vanzelfsprekend om inzittenden een zo schoon mogelijke lucht in het interieur aan te bieden. Om dit te bereiken, is aandacht besteed aan de juiste materialen én het optimaal reinigen van de lucht die de auto binnenstroomt. De stoffen die in het interieur worden gebruikt voldoen aan de Öko-Tex Standard 100-normen, het belangrijkste eco-label ter wereld. Alle bekledingsmaterialen zijn vrij van schadelijke stoffen en restproducten. Het Öko-Tex certificaat omvat stoffen, afwerkingsmaterialen, matten, veiligheidsgordels en ga zo maar door. Voor de productie en de verwerking mogen geen schadelijke stoffen worden gebruikt. Ook mogen de materialen geen schadelijke stoffen afgeven bij gebruik. Alle leder in het interieur is gelooid volgens een procédé dat louter gebruik maakt van plantaardige stoffen. Ook in dit opzicht wordt voldaan aan de Öko-Tex normen. De interieurluchtfilters zijn zo effectief dat de lucht ín de auto schoner is dan de lucht erbuiten. De nieuwe Volvo V70 is standaard uitgerust met een deeltjesfilter dat pollen en vervuiling uit de lucht verwijdert voordat het de auto kan binnenkomen. De klant kan de auto ook laten voorzien van een ventilatiesysteem dat de lucht nóg gerichter reinigt. Naast het deeltjesfilter is er een filter met actief koolstof en een gassensor die de binnenkomende lucht analyseert. Dit multi-filter reduceert het gehalte aan stikstofoxiden, ozon op grondhoogte en koolwaterstoffen én vrijwaart de inzittenden van vieze luchtjes, zoals die van uitlaatgassen, ruitenwisservloeistof en olie. Volvo Cars was onlangs de eerste autoproducent ter wereld die PremAir® in zijn producten introduceerde. Hierbij is de radiateur voorzien van een speciale laag met een katalysator die ozon de veroorzaker van smog eet. Tests hebben uitgewezen dat tot 75 procent van de ozon die de radiateur op grondhoogte passeert, wordt omgezet in zuurstof. Hoe heter en vervuilder de lucht, hoe effectiever PremAir® werkt. Deze technologie is ontwikkeld door de Amerikaanse firma Engelhard in nauwe samenwerking met Volvo Cars. Net als de S80 wordt ook elke Volvo V70 afgeleverd met een milieuverklaring dat de invloed van de auto op het milieu tot in detail beschrijft gedurende productie, tijdens het gebruik en aan het eind van zijn bestaan. De milieuverklaring wordt bewaakt en geverifieerd door Lloyds Register in Londen. Volvos nieuwe V70 heeft alle eigenschappen die nodig zijn om m tot een eigentijdse, échte Volvo te maken. Zijn combinatie van vorm en functie zijn onmiskenbaar Scandinavisch. Krachtig en tijdloos elegant. En toch heel praktisch en veelzijdig. De wijze waarop vorm en functie tot een harmonieuze eenheid zijn samengesmolten past in de Zweedse traditie van het merk. De toepassing van lichte, natuurlijke materialen bijvoorbeeld, is ontleend aan de wijze waarop huizen worden ingericht. Volvos designers hebben deze traditie verder ontwikkeld en aangepast aan de wensen die klanten uit de hele wereld nu en in de toekomst aan hun auto stellen. Het uiterlijk heeft een vorm die aërodynamisch is én krachtig oogt. De Volvo-designers wilden een auto neerzetten die recht op zijn doel afgaat als de spreekwoordelijke pijl Bij de ontwikkeling van het design van de V70 was het uitgangspunt dat de voorzijde die van een sportauto moest zijn en de achterzijde die van een estate. De schouderpartij is overgenomen van de S80 maar vertoont ook gelijkenis met die van de 145/245, de moeder van alle moderne estates. Dit krachtige middendeel verbindt beide uitersten. Het design-team heeft geprobeerd de nieuwe Volvo-look een krachtig accent te geven, met behoud van de eigen identiteit. Een van de aspecten waaruit dat goed blijkt is de V-vormige motorkap, die voor het eerst werd gebruikt voor de Volvo PV444 van de jaren 40 en de Amazon van de jaren 50. Deze vorm keerde in de jaren 90 terug, eerst op de Volvo S40/V40, en later ook op de Volvo S70, V70 en C70. Op de S80 werd dit accent verder benadrukt. Een andere kenmerkende Volvo-eigenschap is de fier rechtopstaande Volvo-grille met de onmiskenbare, diagonale balk. Ook enorm merkgebonden bij de estates is de van voor naar achteren doorlopende lijn van de achterste zijruit. Hieruit blijkt dat de auto ontworpen is als estate, en niet als een aanpaste versie van een sedan. Zoals altijd bij Volvo is de derde zijruit langer dan de tweede om aan te geven dat de auto gemaakt is om veel te vervoeren. Helemaal achteraan bevindt zich de verticale achterklep voor een zo groot mogelijke laadruimte. Met de mix van historisch besef en toekomstgericht design gaat de Volvo een nieuw tijdperk in met de nieuwe V70 een échte Volvo