Xerox ontvangt prijs 'Best Knowledge Management Project'

Datum nieuwsfeit: 11-01-2000

Persbericht

Prijs voor Eureka-initiatief derde ‘knowledge award’ binnen enkele maanden: Xerox ontvangt award ‘Best Knowledge Management Project’

Amstelveen, 11 januari 2000 – Bij de uitreiking van de Information Management ’99 Awards is Xerox Europa onderscheiden met de ‘Best Knowledge Management Project Award’. Xerox ontving de onderscheiding voor haar Eureka-initiatief dat op innovatieve wijze kennismanagement toepast binnen Xerox’ eigen activiteiten op het gebied van customer services.

Eureka is gebaseerd op het concept van kennisdeling door middel van een samenwerkende verzameling van doorzoekbare databases vol adviezen en ‘best practices’. Eureka stelt Xerox’ service teams ‘in het veld’ wereldwijd beter in staat apparatuurproblemen te analyseren, op te lossen en te voorkomen. Het kennissysteem onderhoudt zichzelf en heeft geen externe menselijke hulp nodig voor het vergaren van adviezen en het beheer van de database. De invoering in Europa van Eureka heeft geleid tot een kostenbesparing van 10% wat betreft onderdelen en totale tijdsbesteding van servicetechnici en een halvering van reparatietijden. Daarnaast heeft het systeem voordelen voor het milieu: het aantal klantbezoeken in verband met reparaties neemt af, waardoor er minder brandstof wordt verbruikt en voor het delen van kennis wordt nu minder gebruik gemaakt van papier.

Naarmate Eureka meer wordt gebruikt bij Xerox, worden ook mogelijkheden onderzocht om het systeem op andere manieren in te zetten. Denkbare toepassingen zijn: de ondersteuning van personeel van helpdesks; het verlenen van toegang tot Eureka aan partners, consultancy-bedrijven en klanten; het voorspellen van onderdelenverbruik voor een optimaal voorraadbeheer en terugkoppeling van informatie naar het proces van ontwerp en productie voor de continue verbetering van producten.

Xerox’ vooruitstrevende positie op het gebied van knowledge management werd in de afgelopen maanden al onderkend met nog twee andere onderscheidingen. Zo riep Teleos Xerox voor het tweede achtereenvolgende jaar uit tot ‘Most Admired Knowledge Enterprise’ en bestempelde het Amerikaanse magazine KMWorld Xerox als ‘Knowledge Company of the Year’.

The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers - zowel zwart/wit als (steun)kleur - en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket document outsourcing diensten, op het gebied van documentproductie, documentbeheer, workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de SOHO-, kantoor-, productie- en service-omgeving is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1998 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,4 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (verkooporganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.000 mensen werkzaam.
___________________________________________________________________________

Noot voor redacties