Activiteiten en noviteiten op Vakantiebeurs 2000

Datum nieuwsfeit: 12-01-2000

PERSBERICHT - 10 DECEMBER 1999

Overzicht activiteiten, noviteiten, speciale acties en nieuwe arrangementen op het
`Lekker weg in eigen land' paviljoen op de
Vakantiebeurs 2000 van 12 januari tot en met 16 januari

Waddenfederatie

Gedurende de hele vakantiebeurs zullen op de Waddenstand twee clowns aanwezig zijn die kinderen schminken, kleurplaten en ballonnen uitdelen, vliegeren en spelletjes doen.

Utrechts Bureau voor Toerisme

Op één van de wanden van de stand hangt een rad van vertier. Een draaischijf met 40 vakjes. Op gezette tijden worden aan de veertig mensen voor de stand een nummer gegeven en wordt er vervolgens een haal aan het rad gegeven. Er zijn verschillende prijzen te winnen.

VVV Voorne

Elke dag worden er koekjes uitgedeeld aan de bezoekers: "de echte Brielse Zandtaartjes"

Brabants Bureau voor Toerisme

De Brabantstand presenteert zich in vijf thematische vlekken. De thema's Actief, Avondje Uit, Attracties, Verblijf en Steden. Er worden gratis worstenbroodjes weggegeven en er zijn prijzen te winnen. Tevens lopen de mascottes van de vier grote Brabantse attractieparken rond op het paviljoen. Zij geven aandacht aan de Brabantse ParkenPas.

Open Haard Herbergen

De stand op het Groene paviljoen ziet er uit als in een Open Haard Herberg en een haardvuur.

Nederlandse Jeugdherberg Centrale

Men kan gratis een abonnement krijgen op Toer: het vakantiemagazine van de NJHC. Iedere dag wordt er onder de kopers van de NJHC-Vakantievoordeelkaart (fl 25,-) een weekend weg, volpension en huurauto verloot, om 17.00 uur aan de NJHC stand.

Toerisme & Recreatie AVN

Op het `Lekker weg in eigen land' paviljoen worden verschillende activiteiten georganiseerd:

Op woensdag 12 januari 2000 zullen Kees Ouwejan & Makkers optreden. Zij zullen Ierse en Britse kroeg- en zeemansliedjes zingen, Nederlandse cabaretesk en calypso muziek spelen. Op woensdag 13 en zondag 16 januari 2000 zal er een karikaturen tekenaar rondlopen op het paviljoen. Op vrijdag 13 en zaterdag 15 januari 2000 zal een speler van een poppenkast rondlopen. Een vrouw loopt rond met een kist, waarop een pop zit bevestigd. Aan de zijkant van de kist zitten 2 "nep"-handen en met haar eigen hand beweegt ze de pop op de kist. Tevens zal op zaterdag 15 januari een vrouw, verkleed als bloem die loopt op hoge stelten, rondlopen.

Recreatie Centrum Nederland

Kinderen kunnen zich de gehele dag laten schminken. Alle bezoekers maken kans op het winnen van fantastische prijzen.
Elke dag gratis bungalowvakantie via het Libelle-bonnenboekje.
Via nieuwe interactieve informatiebalie, worden per dag meerdere prijzen uitgedeeld.

Noord-Hollands Schiereiland

Prijsvraag over de Zaanstreek
Zaanse babbelaars worden uitgereikt

VVV Tiel e.o.

Appels uitdelen.
Flipje loopt rond de stand om bezoekers aan te spreken op zaterdag en zondag.
Prijsvraag met compleet Rivierengebied-pakket.

VVV Edam - Volendam - M'dam - Marken

Dagelijks wordt aan de bezoekers een vragenlijst uitgedeeld. Er worden 10 vragen over het gebied gesteld. Men kan dit formulier tot
16:30 uur inleveren bij de stand. Tussen 16:45 en 17:00 uur wordt de uitslag bekendgemaakt. Elke dag wordt een prijs uitgedeeld. Dagelijks worden kaashapjes geserveerd.

De noviteiten:

Recron

Branche introduceert kenmerk voor natuur- en milieuvriendelijke recreatiebedrijven in Nederland. Het wordt steeds belangrijker om serieus met de natuur bezig te zijn, zowel thuis als tijdens de vakantie. Dat vinden niet alleen ondernemers, maar ook de gasten. Uit een recent onderzoek van de Stichting Toerisme & Recreatie AVN blijkt dat bij gelijkwaardige alternatieven ruim 60% van de Nederlandse toeristen voorkeur geeft aan een bedrijf dat milieubewust te werk gaat. Deze bedrijven zijn te herkennen door het Milieubarometer-logo. Bedrijven kunnen een onderscheiding (milieubarometer) krijgen van brons, zilver en goud. Aan deze onderscheidingen zijn bepaalde eisen verbonden.

Keukenhof

Keukenhof, lentetuin van Europa, 32 hectare groot. Dit voorjaar met een nieuwe Japanse tuin en de muurtuin, waar onder andere oude tulpen en rozen bloeien. De tuinlieden zullen er werken in historische kostuums en met historisch gereedschap. Keukenhof is geopend van 23 maart t/m 21 mei 2000, dagelijks van 8.00 tot 19.30 uur (kassa's tot
18.00 uur open). Ook dit jaar Zomerhof, de
zomerbloemententoonstelling. Voor de tweede keer op het nieuwe uitbreidingsgebied van Keukenhof. Zomerhof is geopend van 3 augustus t/m 17 september 2000, dagelijks van 9.00 tot 18.00 uur (kassa's tot
17.00 uur open).

VeKaBo

VeKaBo Nederland biedt de mogelijkheid te kamperen op een kleine camping, verblijf in een groepsaccommodatie of vakantiehuisje enz.

Stichting Trekkershutten Nederland

In 2000 zijn er meer dan 300 trekkershutten. Locaties in Nederland, België en Luxemburg.

Roompot Zeeland Vakanties

Vakantiepark Zeeland: Per 1 november heeft Roompot Zeeland Vakanties Vakantiepark Zeebad overgenomen. Dit vakantiepark in de vissersplaats Breskens ligt op loopafstand van strand en zee. Vakantiepark Zeebad bezit over 207 jaarplaatsen, 178 seizoensplaatsen en over 238 toeristische campingplaatsen waarbij er ook nog 10 stacaravans zijn om te verhuren.

Online reserveren: Als enige in Nederland biedt de Roompot Zeeland Vakanties consument en wederverkoper de mogelijkheid online via internet te reserveren. Snel, eenvoudig en goedkoop. Een huurcamper geeft men de mogelijkheid om een camper te huren. Er kan gekozen worden uit een 4, 5 of 6 persoons camper en de prijzen zijn vanaf ƒ 750,- voor een weekend.

Er is een speciale Zeeland Campertour samengesteld.

Het Tuinpad

Dit jaar is de `Tuinpad ontdekkingsgids' op de markt gekomen. De gids staat boordevol adressen in Overijssel waar activiteiten te ondernemen zijn of overnachtingen mogelijk zijn. De Tuinpadkaart geeft een visueel overzicht van de adressen en laat wandel-/fiets- en vaarroutes in Overijssel zien. Op dit moment (oktober 1999) worden deze producten landelijk gedistribueerd naar o.a. ANWB/VVV kantoren en wandelwinkels.

De overzichtskaart `Plattelandstoerisme' geven tips voor uitstapjes, routes en overnachtingadressen op het Overijsselse platteland. Er zijn onder meer Tuinpadadressen, Kuierroutes, Tuinpad routes en Meerdaagse Tuinpad tochten in vermeld.

Duinrell

Duinrell is gelegen in een bos- en duingebied op 3 km afstand van het strand. Naast rust, ontspanning en moderne faciliteiten biedt Duinrell tevens een veelzijdige omgeving. "De comfortplaatsen" van 80 m², zijn voorzien van allerlei gemakken, o.a. van euroaansluiting op 220 volt, water en plaats voor eigen vervoermiddel. Er zijn diverse kampeergelegenheden, "de Natuurcamping", `het Eiland" en "de Passantencamping". Naast de kampeermogelijkheden kan men ook kiezen voor "de Duingalow" of "het Duinhostel". Duinrell biedt verschillende attracties, "het Tikibad", activiteiten, shows, faciliteiten. De Randstad is binnen handbereik.

Regio - VVV Kempen & Peel

Er zijn drie onderwerpen die door de regio VVV wordt belicht.

De langst bewegwijzerde terreinfietsroute van Nederland: In de provincie Brabant zijn in de regio De Kempen vier bewegwijzerde terreinfietsroutes uitgezet. De routes kunnen zowel afzonderlijk als achtereenvolgend gereden worden. De totale lengte van de vier routes is 126 km. Iedere route is gemarkeerd met een eigen kleur (rood, blauw, groen en zwart). De routes zijn aangelegd i.s.m. het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en Staatsbosbeheer en worden onderhouden door vier lokale terreinfietsclubs in de Kempen. De routekaartjes zijn te koop bij de VVV's in Zuidoost-Brabant. Fietsknooppuntensysteem: In aansluiting op het fietsknooppuntensysteem in België en Nederlands Limburg wordt in het voorjaar 2000 hiermee een begin gemaakt in de regio Zuidoost-Brabant. In een deel van de regio de Kempen wordt het fietsknooppuntsysteem geopend rond april/mei 2000 in de volgende gemeenten: Heeze-Leende, Valkenswaard, Cranendonck en Aalst-Waalre. De rest van Zuid-Oost-Brabant, bestaande uit de regio's Kempen, de Peel en Eindhoven e.o. zal in de lopende zomer aangesloten worden. De Boer op in de Kempen en de Peel: Regio-VVV Kempen & Peel brengt in samenwerking met de Zuid Landelijke Tuinbouw Organisatie een brochure uit om toerisme te promoten. In de gratis kleurrijke brochure staan op overzichtelijke wijze 32 boerenbedrijven met hun activiteiten weergegeven.

Leiden Promotie VVV

Sprekende gevels, een stadswandeling met audio-tour. In de steden Delft, Dordrecht en Leiden kan zelf gehoord worden wat historische gebouwen te melden hebben. Tijdens de stadswandeling Sprekende Gevels vertellen historische gebouwen hun eigen verhaal. Het pakket Sprekende Gevels bestaat uit een stadswandeling, een gehuurde audio-speler en aanbiedingen.

VVV Ouddorp (Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme)

Tijdens de Vakantiebeurs wordt de nieuwe informatie- en accommodatiegids van Ouddorp aan Zee verspreid.

Rekreatiecentrum Heumens Bos

Afgelopen zomer heeft rekreatiecentrum Heumens Bos als eerste camping in het Rijk van Nijmegen een vijfde ster ontvangen. Tevens ontving men de Campingauszeichnung van de Duiste Adac.

Boerderij- en Plattelandvakanties Limburg

De beiden Limburgen hebben gezamenlijk de brochure `Boerderij- en Plattelandvakanties Limburg' samengesteld. Hierin een uitgebreide beschrijving van 97 boerderij- en plattelandsverblijven.

De Pronkkamer

Uitbreiding in geheel Noord-Nederland en uitbreiding logementen voor mensen met een handicap. Introductie nieuwe brochure, uitbreiding arrangementenaanbod. Nieuwe categorie aan `De Pronkkamer' toegevoegd: Bijzondere cultuurhistorische panden. Nieuw fietsarrangement i.s.m. SNP-natuurreizen door Friesland en Groningen.

Waddenfederatie

In 2000 zijn verschillende activiteiten te beleven. Zoals de manifestatie `Kunst in Zee of `Meimaand Natuurmaand op Texel, de `Wereldkampioenschappen Strandzeilen' op Terschelling of de `Kunstmaand' op Ameland.

VVV Vakanties

Introductie van drie nieuwe reisgidsen:

Groene Vakanties (met vele accommodaties en arrangementen op het platteland en in de groene natuur) Deze reisgids zal op de Vakantiebeurs geïntroduceerd worden.
Hotel- en Bungalowvakanties (was Gastvrij Verblijf) Fiets- en Wandelvakanties (was Gastvrij Actief)

Open Haard Herbergen (Brabants Bureau voor Toerisme)

Op het Groene Paviljoen staat het Brabants Bureau voor Toerisme met een opzet van een Open Haard Herberg.

Brabant zal zich op de Vakantiebeurs presenteren in vijf thematische vlekken. In de thema's Actief, Avondje Uit, Attracties, Verblijf en Steden komen aspecten en mogelijkheden voor een bezoek aan Brabant naar voren. In de Brabant-stand worden verschillende activiteiten georganiseerd. Er worden worstenbroodjes weggegeven en er zijn prijzen te winnen met de Brabant-prijsvraag.

`de Zeilvaart'

Er zijn nieuwe zeilschepen en arrangementen. Het zeilseizoen 2000 wordt met drie nieuwe zeilschepen uitgebreid: de brik `Astrid', de driemastklipper `Radboud' en de tjalk `Rederijker'. Tevens zijn er twee nieuwe zeilarrangementen voor mensen die op actieve wijze meer over Nederland en de culturele geschiedenis willen ervaren.

Utrechts Bureau voor Toerisme

Museumkwartier in de stad Utrecht. Jaar 2000 Karel de V en in dit kader is er een speciale wandelroute door de stad. Bewegwijzerd fietsnetwerk gereed met 14 cultuur historische fietsroutes door de provincie.

Zaanse VVV

In het kader van Industrieel Erfgoed zijn er twee nieuwe arrangementen: een fiets- en wandelarrangement met routes langs Zaans Industrieel Erfgoed.

SVVV Zaanstreken-Waterland

Nieuwe fiets- en wandelarrangementen langs Industrieel Erfgoed
Nieuw Groepsdagarrangement met o.a. bezoek aan een Zaans bedrijf.
Nieuw Wervende Zaanstreek brochure 2000 VVV-gids 2000: Noordholland boven het Noordzeekanaal

VVV Bergen op Zoom

Tijdens de Vakantiebeurs zal het verleden van de stad tot leven komen. De Bergse Borgerij zal het `Lekker weg in eigen land' paviljoen laten proeven van de garnizoens- en vestiginghistorie van de stad.

VVV Schiedam

Onder begeleiding van een boer van de agrarische natuurverenigingen "Weide- of Waterpracht" of "Lange Ruige Weide" kan men met een schouw door het poldergebied van Driebruggen/Waarder of Reeuwijk trekken.

VVV Kennemerland

Er worden in deze plaats Afternoon Tea's georganiseerd op de volgende data: 13/2, 12/3, 9/4, 28/5, 25/6, 10/9, 8/10 en 12/11

Tevens worden er culinaire wandelingen georganiseerd op 5/3, 2/4, 6/5,
3/6, 3/9, 1/10, 28/10 en 18/11.

Nederlandse Jeugdherbergen Centrale (NJHC)

Alleen voor de Vakantiebeurs 2000 bezoekers:

Gratis abonnement op Toer: het vakantiemagazine van de NJHC Een compleet weekend kan gewonnen worden. Elke dag wordt onder kopers van de NJHC-vakantievoordeelkaart (nu 25 gulden) een weekend weg, volpension en huurauto verloot. Om 17.00 uur aan de NJHC stand.

ECEAT (Europees Centrum voor Eco-Agro Toerisme)

Op de Vakantiebeurs 2000 wordt de nieuwe vakantiegids van ECEAT gepresenteerd. Deze gids biedt milieuvriendelijke accommodaties in Europese landen.

Nederland Waterland

Tijdens de Vakantiebeurs wordt op de Nederland Waterland stand het boekje `Varen door het Hart van Holland' gepresneteerd. Het full-colour boekje met 160 pagina's is bestemd voor booteigenaren en mensen die een boot huren en bevat zeven aantrekkelijke routes en een schat aan toeristsiche informatie over de plaatsen lamngs de routes. De gids is te koop voor ƒ19,95.

VVV Zuid-Limburg

Uitgave van nieuwe gidsen, accommodatie, gidsen (hotel & pension; appartementen, Hoeves & Vakantiewoningen; campings; groepsaccommodaties)
Uitgave nieuwe recreatiekrant, boordevol evenementen Presentatie fietsroutenetwerk door Limburg (fietsknooppuntensysteem)

Marien Yacht charter V.O.F.

Kajuitzeiljachten voor minimaal 2 en maximaal 8 personen. Goed voor een `Doe' vakantie in eigen land. De zeiljachten worden zelf vanuit Monnickendam op het IJsselmeer en Waddenzee geschipperd met haar havens. Er is geen vaarbewijs nodig wel zeilervaring. In 2000 is aan de vloot een nieuwe Bavaria 34 met 3 slaaphutten (maximaal 6 personen) toegevoegd.

Stichting Boerderij-toerisme Nederland (ECEAT, Hoeve-logies en VeKaBo)

Een nieuwe gids wordt gelanceerd `De boer op, reisgids voor het platteland'. Hierin staan zo'n 200 ideeën voor een dagje uit, weekendje weg, of langer verblijf op het Nederlandse platteland, voor zowel jong als oud.

Nederlands Openluchtmuseum Arnhem

Vanaf 21 april 2000 opent het museum een nieuw entreegebouw met twee tentoonstellingszalen, een auditorium, een koffiehuis en een winkel met een divers assortiment. Tevens wordt een panorama gebouwd, HollandRama, een reis dwars door het karakteristieke Holland van vroeger en nu, langs landschappen en stadsgezichten: van winters tafereel uit de jaren '60 tot een 18e eeuws grachtje. Er zijn geuren, temperatuurswisselingen, licht- en geluidseffecten. Samen met de panorama's, homevideo's en authentieke voorwerpen.

Grensoverschrijdend Watertoerisme

De introductie van een naslagwerk: toeristische vaargids, toervaren tussen Maas en Schelde. Deze gids bevat alle belangrijke informatie over varen in het waterrijke gebied tussen Maas en Schelde. De gids op A4 formaat heeft 200 pagina's in kleur en bevat alle wenselijke nautische en toeristische informatie over het vaargebied Vlaanderen en Zuid-Nederland.