Werkonderbreking GVB Amsterdam: ABVAKABO steunt werknemers

Datum nieuwsfeit: 12-01-2000
ABVAKABO FNV

Werkonderbreking GVB Amsterdam: ABVAKABO FNV steunt werknemers(11jan)

Zoetermeer, 11 januari 2000
Op woensdag 12 januari houdt het personeel van alle afdelingen bij het Gemeentelijk Vervoers-bedrijf (GVB) in Amsterdam conform afspraken met de werkgever en de gemeente een demon-stratieve werkonderbreking van 5.30 uur tot 8.30 uur. Verder wordt door de werknemers tussen 12.00 en 13.00 uur een petitie aangeboden aan een van de Amsterdamse wethouders.
ABVAKABO FNV ondersteunt deze acties van het personeel.

Werknemers van het GVB willen door middel van de werkonderbreking de gemeenteraad van Amsterdam nog eens klip en klaar duidelijk maken dat zij tegen de aangekondigde verzelfstan-diging van het GVB zijn. Inmiddels is bekend geworden dat de gemeenteraad de behandeling van het onderwerp, oorspronkelijk gepland op woensdag 12 januari 2000, om procedurele re-denen twee weken uitstelt. Voor ABVAKABO FNV is dat echter geen reden om de aangekon-digde werkonderbreking af te zeggen. De boodschap aan Amsterdam blijft namelijk hetzelfde.

B&W van Amsterdam willen het GVB verzelfstandigen door er een NV van te maken. Volgens ABVAKABO FNV zal dit leiden tot hogere tarieven, het opheffen van minder rendabele lijnen, de frequentie verslechteren en het opheffen van haltes. Dat is slecht voor passagiers, niet goed voor de stad, niet goed voor de toekomst van het bedrijf en ook niet goed voor het personeel.
ABVAKABO FNV vindt dat het GVB een gemeentelijk bedrijf moet blijven, dat werkt in het belang van de stad.