CDA: staatsschuld terugdringen eerste prioriteit

Datum nieuwsfeit: 12-01-2000
CDA

: Nieuws : CDA-voorzitter Van Rij: staatsschuld terugdringen prioriteit nummer één

CDA-voorzitter Van Rij: staatsschuld terugdringen prioriteit nummer één CDA-voorzitter Van Rij: staatsschuld terugdringen prioriteit nummer één
CDA: meer toegangscontrole op perrons CDA: meer toegangscontrole op perrons
2000 voor CDA Jaar van de Generaties 2000 voor CDA Jaar van de Generaties

CDA-voorzitter Van Rij: staatsschuld terugdringen prioriteit nummer één

Den Haag, 12 januari 2000

CDA natuurlijke bondgenoot van VVD in discussie over besteding begrotingsoverschot

CDA-voorzitter Marnix van Rij vindt dat het kabinet het begrotingsoverschot nu moet aanwenden voor reductie van de staatsschuld in plaats van te verjubelen. Hij doet een dringend beroep op de paarse coalitie en met name op de VVD en minister Zalm om de komende generaties niet met enorme rentelasten op te zadelen. Van Rij: Het CDA is bij dit zeer belangrijke vraagstuk de natuurlijke bondgenoot van de VVD, maar dan moet de VVD de rug wel recht houden. Dit zegt Van Rij hedenmiddag tijdens een toespraak voor de Maatschappij voor Nijverheid en Handel in Dordrecht. (Wantijpaviljoen, Wantijpark 2, te Dordrecht vanaf 13.00 uur)

Van Rij pleit in lijn met het verkiezingsprogramma Samenleven doe je niet alleen - krachtig voor de door het CDA-Tweede Kamerlid Balkenende in de Kamer gehanteerde norm om 75% van de inkomstenmeevallers te besteden aan reductie van de staatsschuld en 25% aan uitgaven voor zorg, veiligheid, onderwijs en infrastructuur. Het CDA wil een sociaal en solide beleid voeren. Wij willen geen rekeningen neerleggen bij de komende generaties. Ontgroening en vergrijzing zullen een steeds belangrijker stempel drukken op het te voeren beleid. Ook voor de ouderen van de toekomst zullen er immers nog AOW en zorgvoorzieningen moeten zijn. Dat wordt in gevaar gebracht als wij de komende generaties opzadelen met een torenhoge staatsschuld met enorme rentelasten, nu dertig miljard per jaar. De in onze samenleving noodzakelijke solidariteit tussen generaties komt op deze wijze onder grote druk te staan.
De CDA-voorzitter verbaast zich over de cadeautjes die het kabinet aan de vooravond van de Kamerbehandeling van het Belastingplan uitdeelt. Er lijkt sprake van grenzeloos optimisme: de geest is uit de fles. Elke groep wordt gunstig bedeeld. Dat belooft wat als er straks in kabinet en coalitie gesproken gaat worden over de besteding van het begrotingsoverschot.
Van Rij heeft ook kritiek op de door het kabinet voorgestelde dekking, verlaging van de WW-premies, voor de verbetering van de positie van de middeninkomens. Dat is een conjuncturele dekking die als sneeuw voor de zon verdwijnt als het straks onverhoopt economisch tegenzit.

Voor nadere informatie: CDA-Partijvoorlichting, telefoon 070-3424842; 06-53225950