Eerste reactie CDA op Nota Wijziging Belastingherziening

Datum nieuwsfeit: 12-01-2000
CDA

: Nieuws : Eerste en voorlopige reactie op de Nota van Wijziging Belastingherziening 2001

Den Haag, 12 januari 1999

De CDA-fractie in de Tweede Kamer heeft met instemming kennisgenomen van het feit dat een groot aantal van de door haar tijdens de schriftelijke behandeling van het wetsvoorstel voorgestelde wijzigingen zijn overgenomen door het kabinet. Daarnaast ziet zij nog een aantal onderwerpen, zoals bijvoorbeeld de eerbiedigende werking van de lijfrentepolissen en de vermogensrendementsheffing, waar de door het kabinet voorgestelde verbeteringen onvoldoende zijn. Meer fundamentele kritiek houdt het CDA op punten als individualisering en draagkracht.

Positief is de CDA-fractie over het feit dat het kabinet de inkomenspositie van middeninkomens, mensen met kleine baantjes en ouderen verbetert.
CDA-woordvoerder Reitsma: De belofte van het kabinet om in reactie op de kritiek vanuit de Kamer, waaronder onze fractie, iets te doen aan de inkomenspositie van middeninkomens wordt gestand gedaan. Dat is positief en terecht. Wij zetten echter wel vraagtekens bij de dekking die het kabinet daar bij kiest. Waar zijn de eerder door Zalm genoemde 750miljoen gebleven, zo vragen wij ons af?
Het voorstel om de arbeidskorting vanaf 0 te laten beginnen, is ook door het CDA gedaan, en wordt vanwege het belang van de mensen met kleine baantjes dan ook met instemming begroet. Al constateert de CDA-fractie t.o.v. boven 50% WML veel lager is. Ook de mede door het CDA voorgestelde wijzigingen van de voorstellen t.a.v. het spaarloon, de maatschappelijke beleggingen (inclusief de studie van kinderen) en het AB-tarief, ziet de CDA-fractie tot haar vreugde overgenomen.
De drie CDA-voorwaarden ten aanzien van de pensioen-opbouw, te weten: het gelijktrekken van de franchise, de 2% opbouw per jaar (Witteveen-norm) en de mogelijkheid van deblokkering van het spaarloon zijn ook grotendeels overgenomen.

Onvoldoende vindt de CDA-fractie de tegemoetkoming van het kabinet waar het de eerbiedigende werking van lijfrentepolissen betreft. Verder zijn wij bij de pensioenvoorstellen kritisch over het afschaffen van de inhaalruimte. Dit raakt in het bijzonder jonge mensen die in het begin van hun arbeidsverleden regelmatig van baan zijn gewisseld., aldus Reitsma.

De wijziging die het kabinet voorstelt voor een verdere vereenvoudiging van de vermogensrendementsheffing gaan volgens het CDA zelfs helemaal de verkeerde kant op. Een hogere vrijstelling voor de kleine spaarder en een uitsluiten van agrarische gronden zien wij nog niet gerealiseerd. Het wordt eerder slechter met deze Nota van Wijziging, stelt Reitsma.

Aanstaande vrijdag zal de CDA-fractie in een gezamenlijke presentatie met het Wetenschappelijk Instituut nader ingaan op haar eigen voorstellen ten aanzien van (gezins)draagkracht en de ontwikkelingen van het stelstel op langere termijn. (uitnodiging volgt.)

Woordvoerder: Jacob Reitsma
Voor verdere informatie: Jack de Vries, voorlichter, telefoon 06-53714623.