Agalev en Ecolo zien toe op Vlaams besluit nachtvluchten

Datum nieuwsfeit: 13-01-2000

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 13 januari 2000

Het debat over nachtvluchten eindelijk geopend:
Agalev en Ecolo zullen toezien op een ministerieel besluit dat even evenwichtig is als het vorige

Agalev en Ecolo verheugen zich erover dat het Ministerieel Besluit van Minister Durant inzake nachtvluchten eindelijk de discussie over de materie op gang heeft gebracht. De vorige regeringen hebben het dossier al te lang voor zich uit geschoven. Op politiek gebied stellen de groenen vast dat het besluit van de minister vooral naar vorm is bekritiseerd, en veel minder naar inhoud. Dus kan nu eindelijk een debat starten waarin de groenen zich met hun standpunt allerminst geïsoleerd voelen.

De groenen herinneren eraan dat het ministerieel besluit een evenwichtige tekst was, die de gezondheid op het oog had van ontelbare inwoners van de Brusselse regio en de Vlaamse rand, zowel Nederlands- als Franstaligen. De tekst voorzag bovendien in een geleidelijke aanpassing aan de nieuwe situatie door de betrokken partijen. Agalev en Ecolo betreuren het dat deze tekst nu onder politieke druk is teruggetrokken. Niettemin blijft dit voorbereidend werk van het kabinet Durant de basistekst voor de technische werkgroep die onder toezicht van de Eerste Minister een nieuw voorstel zal uitwerken.

Agalev en Ecolo willen er samen op toezien dat de besprekingen van de werkgroep resulteren in een nieuw ministerieel besluit van Isabelle Durant, dat even evenwichtig is als het vorige op het economische, sociale en ecologische vlak en dat de volksgezondheid er een even belangrijke rol in blijft spelen.

Agalev en Ecolo weigeren te geloven dat de "globalisering van het dossier" zal resulteren in het handhaven van een onaanvaardbare status quo van de situatie.

Jef TAVERNIER, fractievoorzitter Agalev Kamer
Jos GEYSELS, politiek Secretaris Agalev