FNV wil werknemers varkenssector begeleiden

Datum nieuwsfeit: 13-01-2000

FNV BONDGENOTEN

Vakbond wil werknemers varkenssector begeleiden

Het verminderen van het aantal varkens in Nederland zal minder werk tot gevolg hebben. Door inkrimping of verdwijnen van bedrijven zullen werknemers hun baan kwijt raken. Daarom wil FNV Bondgenoten dat die mensen worden begeleid naar nieuw werk, eventueel buiten de varkenssector.
Om de werknemers in de sector zo goed mogelijk van werk naar werk te begeleiden gaat FNV Bondgenoten regionale meldpunten oprichten. Door middel van onder meer scholing worden werknemers geholpen bij het zoeken naar een andere baan.

FNV Bondgenoten is blij met het idee om het mestprobleem in de vleessector op te lossen door de opkoop van vooral varkenshouderijen te versnellen.

Voorzitter R.Tazelaar van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren presenteerde dit idee gisteren tijdens zijn nieuwjaarstoespraak. Het idee vertoont veel overeenkomsten met de notitie 'Samen het varkentje wassen', die FNV Bondgenoten een paar jaar geleden in samenwerking met de Dierenbescherming en Natuur en Milieu heeft geschreven.

FNV Bondgenoten is ook tevreden met het idee om gericht bedrijven op te kopen, zodat bedrijven die perspectief hebben ook kunnen blijven bestaan. Ze moeten dan wel aan criteria zoals dierveiligheid, milieu-investeringen en inspanningen op veevoer voldoen. Voor de vakbond is echter ook het criterium arbeidsomstandigheden van groot belang.

Volgende week woensdag vindt er overleg plaats tussen de vakbond en minister Brinkhorst van Landbouw.

Meer informatie :
Dick van Gelswijk, bestuurder FNV Bondgenoten