Akzo Nobel 2000: Verder bouwen aan samenhang en meerwaarde

Datum nieuwsfeit: 13-01-2000

Akzo Nobel in 2000: Verder bouwen aan samenhang en meerwaarde

Arnhem, 13 januari 2000. Het jaar 2000 staat voor een fundamenteel vernieuwd Akzo Nobel in het teken van bouwen aan verdere samenhang en het creëren van meerwaarde, aldus de heer C.J.A. van Lede, Voorzitter van de Raad van Bestuur, op de vandaag gehouden nieuwjaarsbijeenkomst.

1999 was voor Akzo Nobel een historisch jaar, waarin we onze vezelactiviteiten hebben afgestoten en ons belang in farmaceutica aanzienlijk hebben vergroot. Beide acties waren in overeenstemming met de vastgestelde strategische prioriteiten, zo zei de heer Van Lede.

Na dertig jaar bij de vezelsector betrokken te zijn geweest heeft Akzo Nobel eind 1999 zoals gepland de overdracht van haar vezelgroep Acordis aan CVC Capital Partners afgerond. Akzo Nobel neemt een belang van 21% in het nieuwe Acordis. Eveneens in 1999 werd Hoechst Roussel Vet verworven waarmee de omzet in de diergezondheidszorg zich verdubbelde, een gebied waarin Akzo Nobel nu mondiaal de vierde plaats bezet. Het resultaat van deze twee transacties is dat er een overheveling van middelen van Fibers naar Pharma ter grootte van EUR 1 miljard heeft plaatsgevonden. Dit is volledig in overeenstemming met de ondernemings-strategie, die voorrang geeft aan groei in de farmaceutische activiteiten.

Door wat we in 1999 tot stand hebben gebracht, begint Akzo Nobel in geheel vernieuwde vorm aan het nieuwe millennium. We hebben thans een stevige positie in producten voor de gezondheidszorg, als belangrijk speler in met name de zorg voor de gezondheid van vrouwen en als speler van wereldformaat in de diergezondheids-zorg. Daarnaast zijn we mondiaal de grootste verfonderneming, met goede mogelijkheden voor verdere groei, en zijn we toonaangevend in een aantal speciale chemische producten die sterke marges opleveren. Deze activiteiten leveren elk een aanzienlijke bijdrage aan het bedrijfsresultaat: Pharma met zon 40%, Chemicals en Coatings ieder met zon 25-30%, aldus de heer Van Lede.

Wat de onderneming na deze heroriëntatie te doen staat, is het tot stand brengen van een grotere interne samenhang waardoor meerwaarde kan worden gecreëerd. Met een aantal specifieke maatregelen, waaronder de vorming van één enkele Business Unit Decorative Coatings voor geheel Europa, wordt ten volle profijt getrokken van de leidende positie die Akzo Nobel in dit werelddeel heeft verworven. Tevens worden gelijksoortige activiteiten van Coatings en Chemicals meer op elkaar afgestemd. Dit geldt in het bijzonder voor Industrial Coatings, Specialty - en Functional Chemicals. Als logisch gevolg hiervan gaat de BU Resins, als fabrikant van grondstoffen voor diverse coatingsproducten, van Coatings over naar Chemicals.

De onderneming heeft nu een betere uitgangspositie om een meer constante, sterkere groei te realiseren. De afstoting van Fibers en van de meeste conjunctuurgevoelige chemische activiteiten recentelijk nog de verkoop van ons 50% belang in Rovin leidt tot een grotere stabiliteit. De prioriteit die we consequent toekennen aan sectoren met hoge groei zoals Pharma en aan groeiregios zoals Azië, waar we nu beschikken over het vroegere netwerk van het voormalige Courtaulds, kan hieraan een goede bijdrage leveren, aldus de heer Van Lede. We willen daarnaast de belangen van aandeelhouder en personeel meer op een lijn brengen. Hiertoe loopt momenteel bij drie BUs een EVA (Economic Value Added) proefproject, dat tot doel heeft waardevermeerdering te meten. Het ligt in de bedoeling de EVA-methode in 2001 voor de gehele onderneming in te voeren. EVA wordt algemeen gezien als een beter instrument voor het meten van de werkelijke productiviteit van het vermogen, zo zei de heer Van Lede. Hij voegde daaraan toe: Een andere belangrijke verandering is de behandeling van de afschrijving van goodwill die bij overnames is betaald: in plaats van deze rechtstreeks ten laste van het vermogen te brengen, wordt deze in het vervolg geactiveerd en over een periode van maximaal 20 jaar afgeschreven. Hierdoor lopen wij meer in de pas met de internationale concurrentie. Tot besluit van zijn toespraak zei de heer Van Lede: Tevens wordt bekeken hoe het aandeelhouderschap onder de mensen die samen Akzo Nobel vormen, kan worden verbreed door regelingen die het aandelenbezit onder het personeel bevorderen dit om de belangen van personeel en aandeelhouders in de ruimste zin meer op elkaar af te stemmen.

Akzo Nobel, met hoofdzetel in Arnhem, levert wereldwijd producten voor de gezondheidszorg, verven en lakken, en chemische producten. Momenteel telt de onderneming ongeveer 68.000 medewerkers in 75 landen. Over 1999 zal de geconsolideerde omzet (exclusief Acordis) ca. EUR 12 miljard (NLG 26 miljard) bedragen. Acordis, de voormalige vezelactiviteit van Akzo Nobel, is per eind 1999 overgedragen aan CVC Capital Partners. De financiële resultaten over het jaar 1999 zullen op 25 februari 2000 worden bekendgemaakt.

-Submit

sitemap help! search -Submit